Wiedza
12 lutego 2025
Drzewko – parasol ochronny firmy rodzinnej

Jednym z największych sukcesów transformacji ustrojowej w Polsce stanowią rodzinne przedsiębiorstwa, których jest już ponad 1 milion, i które generują prawie 20%PKB. Małe i średnie przedsiębiorstwa, to w większości rodzinny biznes, który zatrudnia 2/3 ogółu pracujących w naszym kraju. Jest to ogromny potencjał, którego nie wolno zmarnować.
Przedsiębiorczość Polaków ujawniła się ze wzmożoną siłą po 1990 roku w wyniku reform ustrojowych, ale nie brak w naszej gospodarce firm, które cechują się dłuższy stażem i wielopokoleniową tradycją. W przestrzeni publicznej trudno jednak było szukać wspólnego znaku, który charakteryzowałby przedsiębiorstwa rodzinne, niezależnie od branży, którą reprezentują. Dlatego Fundacja Firmy Rodzinne, odpowiadając jakby na potrzebę właścicieli firm rodzinnych, dotyczącą stworzenia wspólnej identyfikacji wizualnej, która budowałaby rozpoznawalność firmy rodzinnej na rynku, stworzyła znak towarowy – markę „Drzewko Firma Rodzinna”. Obecnie znak ten nosi w kraju ponad 1200 przedsiębiorstw rodzinnych, które w ten sposób z dumą komunikują na rynku rodzinność swojego biznesu.
Nie przypadkiem wybrano drzewko jako symbol firmy rodzinnej: korzenie – to trwanie i początek rodu, pień – to siła i moc istnienia, a korona i liście – to następcy rodu i kolejne pokolenia. Biznes rodzinny, aby był trwały, musi być zakorzeniony we wspólnych wartościach i normach. Tylko w ten sposób firma rodzinna ma szansę przetrwać. W pierwszym pokoleniu wartości te i zasady wynikają z osobowości założyciela, który silnie oddziałuje na kulturę przedsiębiorstwa. Wszystko to wraz z opowieściami rodzinnymi przekazywane jest z pokolenia na pokolenie i tworzy tożsamość firmy, dającą przedsiębiorstwu rodzinnemu istotną przewagę konkurencyjną.
Marka „Drzewko Firma Rodzinna” stworzona została właśnie w celu świadomego komunikowania na rynku, zarówno klientom jak i partnerom, że mają do czynienia z produktami i usługami przedsiębiorstw rodzinnych. Z badań Fundacji Firmy Rodzinne jasno wynika, że 2/3 konsumentów kupuje chętniej produkty pochodzące od firm rodzinnych i jednocześnie deklaruje, że są wstanie zapłacić za nie nawet więcej. Rodzinny biznes kojarzy im się bowiem z tradycją, wiarygodnością, rzetelnością i solidnością. Korzystanie ze znaku towarowego „Drzewko Firma Rodzinna”, to najlepsza i najtańsza promocja własnego biznesu i jednocześnie skuteczna i bezpieczna platforma wymiany myśli i doświadczeń przedsiębiorstw rodzinnych.
„Drzewko Firma Rodzinna” jest zastrzeżonym znakiem towarowym w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (w języku polskim i angielskim). Może z niego korzystać firma rodzinna o dowolnej formie prawnej, która świadczy usługi lub sprzedaje produkty wysokiej jakości, znajduje się w dobrej kondycji finansowej oraz dba o swój zespól i planuje przyszłość w perspektywie pokoleniowej.
Aby dołączyć do „drzewkowej” rodziny wystarczy wejść na naszą stronę internetową: www.ffr.pl/drzewko i wypełnić ankietę.
Kategorie
10 ostatnich wpisów:
- Reminiscencje o Japonii
- Fundacja rodzinna bez profesjonalizacji to nadal NIEudana sukcesja
- Mentoring dla firm w trudnościach – nowy projekt PARP
- Drzewko – parasol ochronny firmy rodzinnej
- Czy można przygotować dzieci do przejęcia rodzinnego przedsiębiorstwa?
- Z pokolenia na pokolenie – rozmawiamy z Kazuyoshi Tsuyukusa, pierwszym Polakiem, który pracował dla Toyoty w Japonii.
- Wyzwania firm rodzinnych
- Kluczem jest edukacja i nadzór – rozmowa z Sylwią Mokrysz, współwłaścicielką firmy Mokate
- Refleksje z wyprawy do Japonii
- Pionierzy przedsiębiorczości w Polsce
Tematyka wpisów:
Popularne tagi: