Wiedza
12 lipca 2023
Case Study – W.Legutko
W naszej drzewkowej rodzinie jest już ponad 1100 firm, które z dumą komunikują swoją rodzinność. Charakterystyczne drzewko, które od nas otrzymują, umieszczają na stronach internetowych czy materiałach reklamowych. Są jednak i takie firmy, dzięki którym każdy z nas może zobaczyć drzewko robiąc zakupy w supermarkecie, piekarni czy sklepie budowlanym. Dlaczego zdecydowały się umieścić je na swoich produktach? Czy uważają, że rodzinność ich firmy ma znaczenie dla klientów albo kontrahentów? Zobaczcie sami.
Opiszcie krótko „rodzinność” Waszej firmy – kto z rodziny pracuje w firmie?
Początkowo firmę W.Legutko prowadził Wiesław Legutko, który stworzył solidny fundament jej rozwoju. Po ponad 15 latach działalności do zespołu dołączyli syn Adam – absolwent Politechniki Poznańskiej i córka Joanna – absolwentka Akademii Ekonomicznej oraz Wydziału Ogrodniczego Akademii Rolniczej w Poznaniu. Od tego czasu nastąpił dynamiczny rozwój firmy zarówno w kraju, jak i na światowym rynku nasiennym. Od wielu lat jesteśmy na obu tych rynkach rozpoznawalną i cenioną nasienną firmą ogrodniczą. Wszyscy troje – Wiesław Legutko wraz z dziećmi, wspólnie podejmują działania mające na celu ekspansję produktów marki W.Legutko na niezdobyte jeszcze rynki w kraju i za granicą, dbają o nieustanny rozwój firmy, kreowanie nowych produktów wpisujących się w panujące trendy ogrodnicze, oferowanie najwyższej jakości materiału siewnego. Asortyment firmy wyszedł poza tradycyjny ogrodniczy rynek. Tworzą go nie tylko nasiona i cebule kwiatowe, ale również dodatkowe kategorie – m.in. produkty do strefy home, różnorodne akcesoria i narzędzia ogrodowe. Sukces rodzinnego prowadzenia firmy polega na współpracy, zaangażowaniu, partnerstwie, a także podziale obowiązków. Każdy jest odpowiedzialny za inny obszar działalności, dzięki czemu przedsiębiorstwo odnosi sukcesy. Więzy krwi dodatkowo mobilizują Zarząd do kontynuowania ciężkiej pracy włożonej w zbudowanie firmy i zdobycie pozycji lidera w branży nasiennej na rynku polskim oraz jednej z największych firm na rynku światowym.
Skąd dowiedzieliście się o drzewku Firma Rodzinna i dlaczego zdecydowaliście się z niego korzystać?
Jak tylko dowiedzieliśmy się o drzewku Firma Rodzinna, to bez wahania podjęliśmy decyzję o włączeniu naszego przedsiębiorstwa do grona firm rodzinnych. Firma rodzinna w naszym mniemaniu, to nic innego jak mocne korzenie, solidarność, mobilizacja i ogromne pokłady energii do kontynuowania dziedzictwa. Te wartości wyróżniają nas, rodzinne przedsiębiorstwa, spośród zwykłych podmiotów gospodarczych. Jesteśmy przekonani, że to powód do dumy, dlatego na naszych produktach zamieszczamy znaczek „Firma Rodzinna”, który obwieszcza naszym klientom, że łączą nas silne więzy krwi i wieloletnia tradycja, która łączy pokolenia.
W swojej komunikacji mocno akcentujecie fakt bycia firmą rodzinną. Co chcecie przez to przekazać? Jakie wartości wiążą się dla Was z rodzinnością firmy?
Rodzina to siła. To silne więzy krwi. Dzięki temu wspólnymi siłami stawiamy czoła wszystkim przeciwnościom losu i wiemy, że możemy na siebie liczyć w każdej sytuacji. Taka powinna być prawdziwa rodzina – pełna szacunku, zrozumienia i wsparcia. To właśnie komunikujemy światu poprzez znaczek „Firma Rodzinna”. Podkreślamy w ten sposób, że mogą na nas liczyć, ponieważ nasze produkty powstają w oparciu o najwyższe wartości, w trosce o środowisko, w poszanowaniu ludzkiej godności, na partnerskich zasadach. Wszyscy nasi pracownicy tworzą Legutkową rodzinę. Rodzinę, która się wspiera i działa dla wspólnego dobra.
Myślicie, że Wasza rodzinność ma znaczenie dla klientów? A może macie na to jakieś „dowody”?
Rodzina, to silne więzy krwi, miłość, zaufanie, partnerstwo. Tak jest postrzegana przez ludzi. Wiadomo, że nie zawsze się zgadzamy, ale wszystkie sprawy załatwiamy w oparciu o szacunek, wymieniając się poglądami i wybieramy najlepsze rozwiązanie. Uważamy, że rodzinność ma znaczenie dla klientów. To wartość dodana do naszych produktów. Wielokrotnie obserwowaliśmy to podczas rozmów biznesowych. Klienci doceniają naszą wielopokoleniowość oraz to, że wszyscy tworzymy jedną wielką rodzinę. Fakt ten do wyjątkowy atut, który pozytywnie wpływa to na nawiązywanie nowych relacji i zdobywanie partnerów.
Jak Wasza rodzinność wpływa na nawiązywanie współpracy z innymi firmami. Czy zdarzyło się np. że jakaś firma chciała nawiązać z Wami współpracę właśnie dlatego, że wiedziała, że jesteście firmą rodzinną? A może to Wy szukając kontrahentów wybieracie te firmy, które są rodzinne?
Niewątpliwie podczas rozmów z potencjalnymi partnerami i kontrahentami podkreślamy, że jesteśmy polską rodzinną firmą z ponad 30-letnim doświadczeniem. Jak wspominaliśmy, traktujemy ten fakt jako ogromną zaletę. Naszym zdaniem podkreśla to naszą wiarygodność i wpływa na zaufanie. Sami szukając nowych kooperantów, cieszymy jeśli mamy możliwość współpracować z firmami rodzinnymi, gdyż mamy świadomość, że łączą nas podobne wartości.
Zamieściliście drzewko na swoich produktach. Myślicie, że jest to dobry sposób by zwiększyć sprzedaż? Wg deklaracji z naszych badań „Polacy o firmach rodzinnych” wynika, że konsumenci byliby skłonni zapłacić więcej za produkty z firmy rodzinnej, gdyby tylko wiedzieli, że jest to firma rodzinna. Jak z Waszej perspektywy te deklaracje przekładają się na rzeczywistość?
Nie analizowaliśmy sprzedaży pod tym kątem choć uważamy, że klienci zwracają na ten fakt uwagę. Rodzinny charakter firmy jest wartością dodaną, która dla wielu osób ma znaczenie. To wyjątkowy walor ceniony w obecnych czasach.
Rozmawiała: Małgorzata Szady
Kategorie
10 ostatnich wpisów:
- Champions of productivity won the race against inflation in spite of covid and war – a report on 35-year-old businesses in Poland
- Polish pioneers of entrepreneurship 35-year-old businesses in Poland.
- Firmy średniej wielkości – zwycięzcy 35-letniej sztafety wolnej przedsiębiorczości
- Neuroróżnorodność szansą dla biznesu
- LEGO – opowieść o rodzinie, która stworzyła najsłynniejszą zabawkę na świecie.
- Odpowiedzialność przedsiębiorców za przestępstwa środowiskowe
- ESG – nadchodzi przykry obowiązek czy szansa na pozytywny wizerunek spółki?
- Przygotujmy się na ESG
- Sztuczna inteligencja w świecie firm rodzinnych
- Zaufanie w firmach rodzinnych
Tematyka wpisów:
Popularne tagi: