Wiedza

Przejdź dalej

Fundacja Firmy Rodzinne

English

6 grudnia 2016

Dlaczego relacje międzyludzkie mają istotne znaczenie dla naszego szczęścia?

Dlaczego relacje międzyludzkie mają istotne znaczenie dla naszego szczęścia?

Wiele badań pokazuje, że chęć  wzmacniania ważnych relacji osobistych to podstawowa ludzka motywacja. Wszyscy doświadczamy mocnego pragnienia zawierania i utrzymywania relacji międzyludzkich, które byłyby silne, stabilne i rodziły pozytywne emocje. Z tego samego powodu zerwanie wieloletnich i istotnych znajomości budzi w nas ogromny sprzeciw.

Jeśli przyjrzymy się najszczęśliwszym osobom, to dostrzeżemy, że są one ekspertami w pielęgnowaniu osobistych relacji oraz pracowaniu nad ich pogłębianiem. Innymi słowy ludzie bardzo szczęśliwi utrzymują ważne i pozytywne relacje z ludźmi. Niektórzy podają za przykład różne badania nad dobrym samopoczuciem, które wskazują na wyraźną korelację między relacjami międzyludzkimi a dobrostanem. Oznacza to, że zaufani przyjaciele oraz satysfakcjonujące relacje sprawiają, że jesteśmy szczęśliwi. Ponadto, gdy czujemy się zadowoleni, to rozwijanie pozytywnych relacji międzyludzkich lepiej nam wychodzi.

„Chęć wzmacniania ważnych relacji osobistych to podstawowa ludzka motywacja.”

Jeśli od dziś wchodzisz na ścieżkę pielęgnowania relacji osobistych w firmie rodzinnej, to wchodzisz na drogę nazywaną przez psychologów „pozytywną spiralą”. Przechodząc na kolejne poziomy dobrostanu łatwiej ci budować pozytywne relacje, a to z kolei ma odzwierciedlenie w twoim poczuciu szczęścia, wzmacnia pozytywne emocje na gruncie rodziny i sprzyja osiągnięciu przez firmę sukcesu.

Znany psycholog John Gottam, z Uniwersytetu w Waszyngtonie, ekspert w dziedzinie stosunków międzyludzkich, udowadnia, że nawet w przypadku silnych relacji, zawsze jest przestrzeń na ich wzmocnienie i cieszenie się nimi w pełni. Przedstawimy kilka strategii, które wzmacniają relacje międzyludzkie w firmie rodzinnej.

STRATEGIE, KTÓRE POMAGAJĄ DBAĆ I ROZWIJAĆ RELACJE W FIRMIE RODZINNEJ

1.STWÓRZ PRZESTRZEŃ DLA KOMUNIKACJI.

Jaki jest sekret szczęśliwych rodzin?

Jednym z tych czynników jest częsta komunikacja. Rodziny o zdrowych relacjach poświęcają 5 godzin więcej, od innych, na przebywanie ze sobą i komunikowanie się. Pierwszą radą byłoby ciągłe tworzenie przestrzeni sprzyjającej komunikacji w rodzinie. Innymi słowy wyrażanie zainteresowania innymi, pielęgnowanie rytuałów, które pozwalają utrzymać regularny kontakt ze wszystkimi członkami rodziny może okazać się bardzo korzystne (np. comiesięczna kolacja z kuzynostwem, wspólne wakacje, grupy na WhatsAppie lub mailowe itp.). W ten sposób twoje stosunki rodzinne staną się priorytetem. Ważne, aby pamiętać, że zdrowe relacje polegają na utrzymaniu równowagi między braniem, a dawaniem, dlatego pamiętaj, aby równoważyć branie i dawanie w tych stosunkach.

2. DOCENIAJ I WYRAŹ PODZIW.

Na podstawie dekad badań nad stosunkami międzyludzkimi stwierdzono, że zdrowe relacje charakteryzują się stosunkiem 5 pozytywnych emocji na każdą negatywną. Oznacza to, że na każde zachowanie negatywne – krytykę, skrzywiony wyraz twarzy, zaprzestanie rozmowy – należałoby zrównoważyć je 5 pozytywnymi. Ważne, abyś przekazywał te pozytywne komunikaty każdego dnia. Bezpośrednie wyrażanie podziwu i wdzięczności jest w tym zakresie bardzo użyteczne.

Możesz wykorzystać następujące kroki:

Tydzień #1

Pomyśl o kimś z twojej rodziny biznesowej, z kim chciałbyś poprawić relacje. Wypisz wszystkie pozytywne cechy tej osoby, które podziwiasz (np. poczucie humoru, szczerość, zdolności przywódcze itd.). Przypomnij sobie sytuację, w której zaobserwowałeś cechy tej osoby i zanotuj.

Tydzień #2

Spróbuj sobie przypomnieć sytuację, w której świetnie się czułeś z tą osobą lub wspólne trudne doświadczenie, w którym otrzymałeś od niej wsparcie.

Tydzień #3

Poświęć czas, aby wypisać wartości, cele, zasady, które współdzielicie. Powiedz o tym tej osobie.

3. WSPÓLNIE CIESZ SIĘ I ŚWIĘTUJ SUKCESY.

Psychologowie odkryli, że to, co odróżnia zdrowe relacje od konfliktowych, to podejście do sukcesów lub porażek innych osób. Przypomnij sobie ostatnią sytuację, w której zdarzyło się coś pozytywnego w twoim życiu (może otrzymałeś premię, zaproszono cię na wyjątkowe wakacje itp.). Jak zareagowała osoba, z którą podzieliłeś się dobrą wiadomością? Jak ty zareagowałeś na świetną wiadomość dotyczącą przyjaciela lub członka rodziny?

Sukcesy i triumfy osobiste mogą onieśmielać innych wokoło, powodować uczucia takie jak zazdrość lub frustrację (np. dlaczego mój brat otrzymał premię, choć wszyscy z rodzeństwa pracują równie ciężko, dlaczego to moją siostrę zaproszono w podróż do Azji, choć ja zawsze miałem ochotę, aby tam pojechać itp.). Okazuje się, że osoby, które nie wyrażają reakcji, są obojętne lub mają negatywne reakcje w przypadku sukcesów innych, nie są po prostu w bliskich stosunkach i charakteryzują się mniejszym poziomem zaufania w relacji.

To, w jaki sposób odbieramy dobre wieści dotyczące innych, bardzo wiele mówi o jakości relacji. Na choćby niewielkie sukcesy naszych bliskich powinniśmy odpowiadać „w sposób aktywny i konstruktywny”, czyli wykazać zainteresowanie i entuzjazm.

4. ZARZĄDZAJ W ZDROWY SPOSÓB KONFLIKTAMI.

Obserwacje setek rodzin wykazały, że rodziny dysfunkcyjne charakteryzują się swoistym stylem zarządzania konfliktami: nagłym wybuchem sporu (np. natychmiastowe uciekanie się do wzajemnych oskarżeń i sarkazmu), krytyką (np. „zawsze zapominasz, co powinieneś zrobić”, „zawsze robisz to samo”), deprecjonowaniem innych (poprzez wyrażanie odrazy do drugiej osoby, poniżanie jej, odwracanie od niej wzroku), postawą defensywną („to nie ja stanowię problem, to ty”), unikami (np. wyłączenie się z rozmowy poprzez opuszczenie pomieszczenia, w którym się toczy).

Jeśli zauważasz u siebie którekolwiek z powyższych sposobów reagowania w zarządzaniu konfliktem, to poświęć 30 sekund na samokontrolę i uwolnij się od swojego „automatycznego trybu”.

Na początku posłuchaj drugiej osoby z intencją wykonania małych gestów, które pomogą zmniejszyć intensywność sporu. Możesz zastosować gest zrozumienia (np. „rozumiem twój punkt widzenia”), pokazać uczucia (pomocny jest kontakt wzrokowy lub gest troski) lub zastosuj poczucie humoru (z zachowaniem szacunku do drugiej osoby), aby rozładować sytuację.

„Dbałość i pielęgnacja relacji międzyludzkich w firmach rodzinnych, to potężne narzędzie, które pomaga osiągnąć wyższy poziom dobrostanu osobistego, a w konsekwencji tworzy zdrowy klimat w rodzinie.”

Firmy rodzinne charakteryzują się różną dynamiką funkcjonowania i potrzebują rozwijać zdrowe relacje, aby wesprzeć integrację, dopasowanie i jedność członków rodziny. Oprócz tego zarządzają skomplikowanymi interakcjami wynikającymi ze styku rodzinności i biznesu. Stąd wynika niezaprzeczalna potrzeba uważności i pielęgnacji relacji międzyludzkich, które mogą pomóc osiągnąć lepszy poziom dobrostanu jednostek, a w konsekwencji także polepszyć atmosferę w rodzinie.

Barbara Fedorowicz

Pełnomocnik FFR, trener personalny

Pozostań
z nami w kontakcie

Zapisz się do newslettera!