Wiedza

Fundacja Firmy Rodzinne

Powrót

English

11 lipca 2018

Early Warning Europe Forum: Współpraca ponad Konkurencję

Celia Ferrero, Wiceprezes ATA, czyli hiszpańskiej Federacji Samozatrudnionych i Małych Przedsiębiorców, w czasie Early Warning Europe Forum zwróciła uwagę na rolę dużych firm, które mogą pomóc przedsiębiorcom stawiającym swoje pierwsze kroki na rynku. Dla dużych graczy taka współpraca jest częścią realizacji polityki społecznej odpowiedzialności biznesu, która w korporacyjnym świecie jest istotną wartością.

– Mówimy tu o dużych kancelariach prawnych, mówimy o dużych firmach konsultingowych, w przypadku Hiszpanii są to np. KPMG albo Heineken, który daje wsparcie mentorów w obszarze dystrybucji i logistyki – opowiada Ferrero.

Duże firmy „wypożyczają” mentorów, czyli swoich pracowników, aby to oni pomagali przedsiębiorcom. Taki model stanowi wzór tego, jak tworzyć zaangażowaną społeczność mentorską, jak budować gospodarkę opartą na współpracy, a nie na konkurencji. Ferrero zaznacza, że wszystkie firmy funkcjonujące na rynku działają w tym samym środowisku, więc zaangażowana komunikacja i wymiana doświadczeń ma korzystny wpływ na całokształt gospodarki.

Zaangażowana społeczność pomaga w zwalczaniu stereotypu osamotnionego przedsiębiorcy, który nie może liczyć na pomoc swoich silniejszych kolegów. Troska ze strony dużych graczy jest w pewnym sensie środkiem uwiarygadniającym działalność firm z sektora MŚP. Współistniejące na rynku firmy mogą podać przedsiębiorcom gotowe rozwiązania problemów, w oparciu o swoje dawne doświadczenia – co w zasadzie stanowi clou współpracy mentorskiej. Głównym celem przyjętym przez hiszpańską organizację jest stworzenie właśnie tego typu zaangażowanej społeczności, której członkowie wzajemnie o siebie dbają.

Gospodarka współpracy lepsza od gospodarki konkurencji? „Zawsze” – krótko stwierdza Ferrero.

Fundacja Firmy Rodzinne

Pozostań
z nami w kontakcie

Zapisz się do newslettera!