Wiedza
19 grudnia 2018
Early Warning Europe – proaktywna postawa: działanie pierwszym krokiem ku zmianom
Haimin Wung Sung, jeden z mentorów działających w Early Warning Denmark (duńskiej organizacji będącej prekursorem realizowanego przez Fundację Firmy Rodzinne programu Early Warning Europe), opowiedział nam jaki wpływ na sytuację przedsiębiorcy, który znajdzie się w tarapatach, może wywrzeć zmiana jego postawy.
Kryzys w przedsiębiorstwie często wiąże się z kłopotami finansowymi. W takich okolicznościach wiele zewnętrznych podmiotów chce odzyskania zaległych pieniędzy. Jeżeli niczego w tej kwestii nie robimy, nasi wierzyciele odczuwają frustrację. Jednak jest to rzecz naturalna, postawa, którą w kłopocie przyjmujemy jako domyślną.
Wiadomo jednak, że kwestie nierozwiązane same się nie „naprawią”, a odkładanie ich na później również nie będzie dla nas korzystne. Przedsiębiorca w kłopocie często opóźnia np. odpowiadanie na e-maile czy otwieranie poczty. Jak przekonuje nas Haimin, taka postawa nie jest słuszna.
Jeżeli otworzymy naszą symboliczną kopertę, po pierwsze – może okazać się, że problemy nie są tak poważne, za jakie je uznaliśmy. Po drugie, możemy czynność tę wykorzystać do przejawienia postawy proaktywnej. Pokazania, że podejmujemy działania w związku z kłopotami, a co za tym idzie, że panujemy nad sytuacją. Jest to w zasadzie „pierwsze małe zwycięstwo”.
Z tego wniosek, że postawa proaktywna jest jednym z kluczowych elementów przeciwdziałania kłopotom. To ona stanowi pierwszy krok ku odzyskaniu panowania nad prowadzoną działalnością i nie pozwala przejąć kontroli nad naszym losem podmiotom zewnętrznym.
Fundacja Firmy Rodzinne
Kategorie
10 ostatnich wpisów:
- Reminiscencje o Japonii
- Fundacja rodzinna bez profesjonalizacji to nadal NIEudana sukcesja
- Mentoring dla firm w trudnościach – nowy projekt PARP
- Drzewko – parasol ochronny firmy rodzinnej
- Czy można przygotować dzieci do przejęcia rodzinnego przedsiębiorstwa?
- Z pokolenia na pokolenie – rozmawiamy z Kazuyoshi Tsuyukusa, pierwszym Polakiem, który pracował dla Toyoty w Japonii.
- Wyzwania firm rodzinnych
- Kluczem jest edukacja i nadzór – rozmowa z Sylwią Mokrysz, współwłaścicielką firmy Mokate
- Refleksje z wyprawy do Japonii
- Pionierzy przedsiębiorczości w Polsce
Tematyka wpisów:
Popularne tagi: