Wiedza

Przejdź dalej

Fundacja Firmy Rodzinne

English

13 lipca 2016

Ekonomia dla dzieci i nie tylko

Ekonomia dla dzieci i nie tylko

Pierwszy nakład książki „Ekonomia. To, o czym dorośli ci nie mówią” rozszedł się w miesiąc. Zachwyciły się nią nie tylko dzieci, do których w głównej mierze jest zaadresowana, ale także ich rodzice. Na czym polega jej fenomen? Rozmawiamy o tym z autorem, Bogusławem Janiszewskim.

Małgorzata Stromczyńska: Skąd wzięła się inspiracja do napisania tej książki?

Bogusław Janiszewki: Ekonomia jest mi bliska, bo skończyłem studia MBA i przez 20 lat prowadziłem firmę. Poza tym mam dużą wiarę w dzieci. Wydaje mi się, że nie doceniamy ich potencjału intelektualnego. W jakiś niezrozumiały dla mnie sposób chcemy je chronić przed pewnymi obszarami wiedzy. W programie nauczania kładzie się duży nacisk na nauki ścisłe, nie ma natomiast wystarczającej przestrzeni na nauki społeczne tj. psychologia, socjologia czy ekonomia. Wydaje mi się, że dzieciaki takiej wiedzy potrzebują i są tej wiedzy ciekawe.

M.S.: Uważa Pan, że ta książka może stać się uniwersalnym sposobem na przekazywanie wiedzy, np. w szkołach?

B.J.: Tak, jestem o tym przekonany. W wywiadach nazwałem formułę tej książki antypodręcznikiem, bo wierzę w inny pomysł na edukację. Uważam, że powinna odchodzić od wtłaczania wiedzy, która potem i tak gdzieś umyka. Mój pomysł jest taki, że dzieci trzeba przede wszystkim inspirować, wzbudzić w nich emocje i głód wiedzy.

M.S.: Dlaczego właściciele firm rodzinnych powinni pokazać tę książkę swoim dzieciom?

B.J.: Dlatego, że dzieci dowiedzą się z niej jakimi ważnymi sprawami zajmują się ich rodzice, jak wiele muszą wiedzieć i jak wiele decyzji codziennie podejmują. To jest pewnego rodzaju zaproszenie do świata przedsiębiorczości. W kontekście bycia dzieci w firmie i potencjalnej sukcesji książka może pomóc przyciągnąć dzieci na swoją stronę, pokazać świat, w którym na co dzień funkcjonują rodzinni przedsiębiorcy. Może też zaowocować tym, że po jej lekturze dziecko zacznie pytać rodziców o firmę i o to co w tej firmie się dzieje. A to pierwszy krok do tego, by w przyszłości chciało się w nią zaangażować.

Małgorzata Stromczyńska

redaktor biuletynu

Pozostań
z nami w kontakcie

Zapisz się do newslettera!