Wiedza

Przejdź dalej

Fundacja Firmy Rodzinne

English

17 grudnia 2019

Jedna firma, dwa pokolenia, pięć kręgów wpływu – II Międzynarodowy Kongres Pokoleń

2 dni, 12 godzin interaktywnych wystąpień, 35 prelegentów i panelistów oraz ponad 300 gości – tak w liczbach można przedstawić II Międzynarodowy Kongres Pokoleń, który zorganizowaliśmy 3 i 4 października w Hotelu Narvil w Serocku. Żadne liczby nie oddadzą jednak niezwykłej atmosfery otwartości i życzliwości, niezliczonych uśmiechów, ciepłych gestów i wartości wiedzy oraz doświadczeń, które zostały wymienione między uczestnikami. Mamy co wspominać!

Pięć kręgów wpływu- główna idea Kongresu

Idea Pięciu Kręgów Wpływu polega na tym, że każdego przedsiębiorcę postrzegamy jako osobę sprawczą. Kogoś, kto ma wpływ nie tylko na siebie, ale również na firmę i jej otoczenie. Każdy z osobna, jeśli świadomie wykorzysta swój wpływ, może mieć znaczący udział w budowaniu kultury przedsiębiorczości w Polsce i na świecie. Wyobraźcie sobie firmę rodzinną, w której centrum stoi właściciel. To człowiek z krwi i kości – jest sercem i mózgiem, a często również rękami tego przedsięwzięcia. Firma tworzy taką kulturę, na jaką pozwala wiedza, świadomość i wrażliwość właściciela. W zależności od tego na jakim poziomie rozwoju znajduje się firma, jej właściciel podejmuje działania i nawiązuje relacje na różnych poziomach, które nazywamy Kręgami Wpływu.

Krąg 1.  JA

Wiemy, że najtrudniej jest wpłynąć na samego siebie. Jesteśmy tak silni, jak pozwala nam na to nasza mądrość, umiejętności i charakter. A przy tym tak słabi, jak nasze wady i ograniczenia. Ważne jest, że możemy nad tym wszystkim zapanować, jeśli tylko podejmiemy wysiłek i pracę potrzebną do doskonalenia samych siebie. Nasze JA to również nasze wartości, wokół których budujemy swoje życie i nasze osobiste szczęście. Jeśli mamy doskonalić się w harmonii i uniknąć wypalenia – musimy pracować właśnie w zgodzie z tymi wartościami. Temu były dedykowane wystąpienia Wojciecha EichelbergeraAgnieszki Szwejkowskiej i Marcina Fabjańskiego.

Krąg 2.  JA i TY

Firma to ludzie, z którymi przedsiębiorca buduje relacje. Krąg drugi dotyczy zatem sztuki prowadzenia rozmowy, w której obie strony się rozumieją, przekazywania myśli właściciela wszelkim innym osobom, które tworzą z nim firmę. Niezależnie, czy jest to pracownik, czy członek rodziny właściciela. O dialogu, o komunikacji i sile rozmowy opowiadał  Ian A. Marsh – autor wydanej przez nas książki „Skoro tak dobrze jest rozmawiać, to czemu tak trudno?”.

https://www.youtube.com/watch?v=zqTNYIsapXQ&feature=youtu.be

Krąg 3.  JA – ZESPÓŁ – FIRMA

Gdy firma rośnie, staje się coraz bardziej niezależnym od właściciela organizmem. Wymaga sprawnego zarządzania, w tym – delegowania i dzielenia się władzą. W tej części Kongresu była mowa o zagadnieniach najbardziej aktualnych dla właścicieli firm rodzinnych. Jak zbudować spójną strategię, jak kompletować członków zespołu, jak korzystać z perspektywy różnych obszarów funkcjonowania firmy: produkcji, sprzedaży, logistyki, marketingu. Rozmawialiśmy o poszukiwaniu kandydatów, którzy mieliby potencjał i umiejętności by zdjąć nieco ciężaru zarządzania z barków właściciela/założyciela. Opowiedzieli o tym eksperci zarządzania z Firm-Partnerów Kongresu Pokoleń: Małgorzata Kuik i Agata Stańda Grant Thornton, a także Jarosław Bachowski z Egon Zehnder, czołowego dostawcy usług rekrutacyjnych szczebla executive.

Krąg 4 JA – FIRMA – OTOCZENIE

Dotyczy tego, w jaki sposób przedsiębiorcy mogą wpływać na otoczenie będące już poza firmą, ale w bezpośrednim sąsiedztwie. Mowa o lokalnych społecznościach: wsiach i miasteczkach, rodzinach pracowników, samorządzie lokalnym i o działaniach pro bono. Temat podjęli eksperci Banku Pekao S.A., Partnera Głównego Kongresu Pokoleń.

Musimy mieć świadomość, że decyzje wszystkich ludzi, a szczególnie przedsiębiorców kierujących setkami, a czasem tysiącami pracowników, mają ogromny wpływ na kształt świata. Zwłaszcza, gdy zaczynają ze sobą współpracować. Pojedyncza decyzja nie zmieni wiele, ale powtórzona kilkadziesiąt tysięcy razy może wywołać znaczącą zmianę. Wierzymy w to, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za nasz wspólny dom – Polskę i Ziemię, która nas gości, przynajmniej przez jakiś czas. Jak to robić – opowiedzieli polscy przedsiębiorcy z firm o różnej wielkości i sile rynkowej, którzy zaangażowali się w inicjatywy zarówno bliskie, jak i tak odległe, że informacje o nich nie docierają nawet do opinii publicznej. Byli to: Magda Kwiatkiewicz, współwłaścicielka firmy YES BiżuteriaAneta Sadowska z Fundacji WayairAnna Czapiga Iwona Piotrowicz z firmy Agnes, a także mentorzy z inicjatywy Early Warning Europe.

Krąg 5 JA – FIRMA – ŚWIAT

Najważniejsza jest siła dialogu

Podczas Kongresu odbyła się premiera książki wydanej przez Fundację – „Skoro tak dobrze jest rozmawiać, to czemu tak trudno?“ autorstwa Iana Marsha, który przelał na papier swoje ponad 40-letnie doświadczenie w pomocy firmom rodzinnym mierzącym się z różnorakimi sporami i konfliktami.

W książce Ian poświęca wiele miejsca na sprawy związane z wewnętrznym porządkiem jednostek, a nawiązaniem do tego była obecność na Kongresie Marcina Fabjańskiego, filozofa, założyciela Apenińskiej Szkoły Filozofii. Dzięki nim obu, uczestnicy mogli dowiedzieć się i poczuć, jak przełożyć mądrość na codzienność.

W międzynarodowym towarzystwie

Kongres nabrał w tym roku międzynarodowego charakteru. Oprócz Iana Marsha wystąpił Hans Jacob Bonnier – współwłaściciel Bonnier Business, medialnego potentata ze Szwecji, do którego należy m.in. dziennik Puls Biznesu. Jest on przedstawicielem szóstego pokolenia właścicieli w firmie, która przez ponad 200 lat nigdy nie przestała być własnością rodziny. Mimo wielu pokus.

Opowiedział słuchaczom, co jest z jego punktu widzenia najważniejsze, aby utrzymać spójność rodziny i cały czas mieć frajdę z prowadzenia firmy.

Gotowość do otwarcia się na innych

Wiele przestrzeni, zarówno w dyskusjach panelowych, jak i w kuluarach, poświęcone zostało odpowiedzialnemu biznesowi. Rozmawiali o tym uczestnicy dyskusji, której patronował Partner Główny II Kongresu Pokoleń – Bank Pekao S.A. Jednym z wniosków było stwierdzenie, że CSR nabiera sensu dopiero, gdy koresponduje z charakterem biznesu i wypływa z wewnętrznego przekonania.

Otwarcie na innych dotyczy też – a może nawet przede wszystkim – płaszczyzny pomiędzy pracodawcą a pracownikami. Zdaniem Macieja Adamkiewicza, współwłaściciela Hotelu Narvil, nastała nowa epoka w relacjach pracowniczych. Aby zatrzymać w firmie dobrych ludzi, trzeba stworzyć im dobre warunki i rozwój. Trudność polega na tym, że każdy ma inne wyobrażenie i oczekiwanie dotyczące właśnie tych „dobrych warunków“.

Oswoić strategię

Dwóch pozostałych partnerów II Kongresu Pokoleń – firmy Egon Zehnder i Grant Thornton również przygotowały swoje wystąpienia wpisujące się w ideę pięciu kręgów wpływu.

Jarosław Bachowski wspólnie z Marią Lasecką z Egon Zehnder przedstawili koncepcję rodzinnej grawitacji, która pozwala ukierunkować odpowiednio wysiłki właścicieli, którzy poszukują prezesów i najwyższego kierownictwa już poza kręgiem rodziny.

Z kolei Małgorzata Kuik i Agata Stańda z Grant Thornton przedstawiły metodykę sześciu pokojów w firmie jako sposób na oswojenie strategii – słowa raczej nielubianego przez rodzinnych przedsiębiorców. Tymczasem bez niej trudno jest zapewnić równowagę w rozwoju firmy we wszystkich jej obszarach.

W zgodzie ze sobą i swoim ciałem

O tym, że niewiele można zdziałać, jeśli działamy wbrew sobie i swojemu ciału przekonywał Wojciech Eichelberger. Jego wystąpienie poza częścią „opowiadaną“ miało także część praktyczno-dynamiczną. No tak – u nas można spodziewać się wszystkiego…

Wiele osób było zaskoczonych takim biegiem zdarzeń, ale – jak przyznali później – bardzo pozytywnie.

Prawdziwa bezinteresowność

Ideę otwarcia się na innych ludzi świetnie rozumieją Mentorzy Early Warning Europe. Panel z ich udziałem moderował Wojciech Eichelberger, który bardzo chciał zgłębić motywacje stojące za nimi w ich niełatwej przecież pracy.

Przyjęli oni postawę całkowicie bezinteresownej pomocy i wsparcia ich podopiecznych przedsiębiorców w kłopocie. Jak przyznają – wchodząc w relację mentoringową trzeba się liczyć nawet z tym, że praca nie zostanie przyjęta z wdzięcznością. Co nie powinno mieć wpływu na satysfakcję samego mentora, który po efektach wdrożenia wypracowanych wspólnie z podopiecznym rozwiązań będzie mógł zobaczyć jej owoce.

Uściski i dobre słowa

To tylko maleńka cząstka dwudniowych rozmów i inspiracji. Mamy zatem nadzieję, że w przyszłe działania włączą się następne nie mniej interesujące osobowości.

— Jeśli chcesz iść szybko, idź samemu – powiedział metaforycznie jeden z panelistów – Jeśli chcesz iść daleko, weź ze sobą ludzi – brzmiała dalsza część przenośni.

Widzimy, że wiele osób z obecnych na II Kongresie Pokoleń już wcześniej zrozumiało, że kto więcej daje, ten więcej otrzymuje. I w firmie musi być co do tego jasność, a przykład ma iść z góry. Tylko w ten sposób można zdobyć zaangażowanie zespołu, które jest niezbędne do rozwoju każdej organizacji.

Dziękujemy za wszystkie uściski, przytulenia i dobre słowa, które od Was otrzymaliśmy podczas Kongresu i tuż po nim. Dziękujemy za wszystkie krytyczne uwagi (było ich niewiele, ale przez to bardziej zapadają w pamięć i są dla nas bezcenne!), postaramy się uwzględnić wszystkie z nich w przyszłych edycjach Kongresu.

Dziękujemy od serca za wspólny czas wszystkim zaangażowanym uczestnikom, wolontariuszom, pasjonatom, organizacjom oraz partnerom – to dzięki Wam i dla Was całe to zamieszanie!

Chętne osoby zapraszamy do kontaktu z nami – z radością przyjmiemy wszelkie sugestie, które mogą sprawić, że kolejne wydarzenia Fundacji Firmy Rodzinne będą wyjątkowe i niespodziewane – z nami nudzić się nie da.

Piszcie do nas na adres arcyprzenajfantastyczniejszej Gosi Stromczyńskiej – ona dopilnuje abyśmy wszyscy w zespole wiedzieli o wszystkim – bo w tym jest najlepsza :) do zobaczenia!

biuro@ffr.pl.

Pozostań
z nami w kontakcie

Zapisz się do newslettera!