Wiedza

Przejdź dalej

Fundacja Firmy Rodzinne

English

11 stycznia 2016

Języki obce w służbie biznesu

Języki obce w służbie biznesu

Znajomość języków obcych to jedno z podstawowych wymagać pracodawców w stosunku do zatrudnianych osób. A które języki najbardziej przydają się w biznesie?

Pierwsze skojarzenie? – język angielski… Tak – na chwilę obecną to prawda, ale warto zdawać sobie też sprawę z paru innych, bardzo ciekawych aspektów tego zagadnienia.

Po pierwsze – wszystkie trendy, w tym także te dotyczące użyteczności różnych języków obcych, zmieniają się w czasie pod wpływem wielu czynników historyczno-gospodarczych.

I tak – każda epoka ma swój wiodący język komunikacji, np. Starożytni prowadzili interesy, używając aramejskiego i greki, a od średniowiecza aż po XVIII wiek używano „lingua franca”, będącego mieszaniną języków arabskiego, greckiego, włoskiego, francuskiego i hiszpańskiego.

„Lingua franca” dzisiejszej epoki globalizacji to niewątpliwie język angielski używany tak powszechnie w biznesie. Ale warto też wiedzieć, że raport Agencji Bloomberga „The Languages of Business” (2011), podaje w następującej kolejności 4 dominujące obecnie w biznesie języki: angielski, chiński (dialekt mandaryński), francuski i hiszpański.

Wiele wskazuje na to, że językiem przyszłości może stać się język mandaryński.

Wg ostatnich przewidywań OECD, do 2030 r. wśród sześciu największych gospodarek świata miałyby znaleźć się Chiny, USA, Indie, Japonia, Brazylia oraz Rosja, co przekładałoby się także na użyteczność określonych języków w relacjach gospodarczych.

Jest to jednak zarazem ciekawy przykład na to, jak zmiany sytuacji polityczno-gospodarczej mogą modyfikować cel i motywację do nauki języków – np. ceniona jest nadal znajomość języka rosyjskiego, który do niedawna uznawany był za język perspektywiczny ze względu na rozwój relacji gospodarczych z Federacją Rosyjską, a dziś – zaczyna być postrzegany także jako istotne zabezpieczenie interesów firm na wypadek nieoczekiwanych zwrotów w polityce gospodarczej.

Jeśli idzie o nasze rodzime przedsiębiorstwa, statystycznie dominuje wymóg biegłej znajomości języka angielskiego, a w następnej kolejności: niemieckiego, rosyjskiego i francuskiego.

Coraz popularniejszą inwestycją przedsiębiorstw w szkolenia pracowników jest wysyłanie ich na intensywne kursy językowe za granicę, połączone z określonym treningiem biznesowym, takim jak. np. prowadzenie negocjacji lub prezentacji w danym języku.

Coraz więcej Polaków uczy się języków obcych dla celów zawodowych, prywatnych, towarzyskich, turystycznych czy kulturalnych, np. aby oglądać filmy w oryginalnej wersji językowej etc. Polscy rodzice coraz częściej też wysyłają dzieci na zagraniczne obozy językowe, inwestując w ich kwalifikacje językowe pod kątem przyszłej kariery zawodowej.

Tagi:

Fundacja Firmy Rodzinne

Pozostań
z nami w kontakcie

Zapisz się do newslettera!