Wiedza
4 stycznia 2018
Kolejni Mentorzy gotowi do działania
Pierwsza grupa mentorów już działa i pomaga przedsiębiorcom. W ich ślady poszli następni – 5 i 6 października oraz 16 i 17 listopada w Poznaniu miały miejsce spotkania warsztatowe, podczas których poznaliśmy kolejnych ochotników gotowych nieść innym bezinteresowną pomoc.
Kim jest mentor? Jaka jest jego rola? Jak pomagać, by nie zaszkodzić? Między innymi tego uczyli się przedsiębiorcy-wolontariusze, którzy na początku października spotkali się w Poznaniu.
Kluczem do dobrej współpracy i wymiany doświadczeń jest poznanie się, dlatego też warsztaty rozpoczęły się od … zabawy. Miała ona na celu pomóc kandydatom na mentorów w otwarciu się na innych i przełamaniu początkowej nieśmiałości. Wszyscy uczestnicy zostali podzieleni na grupy – ich zadaniem było wymienienie co najmniej dziesięciu rzeczy, które ich łączą. Okazało się, że jest tego więcej niż można by się spodziewać; dobre jedzenie, kino, sport, rodzina – to tylko niektóre z wielu! Następnie, każda grupa opowiadała o sobie pozostałym. W ten sposób wszyscy mieli okazję się poznać i odkryć, że mają ze sobą dużo wspólnego.
Po krótkiej zabawie przyszedł czas na przedstawienie projektu – czym jest Early Warning, jak działa i na czym polega zadanie mentora? Na te pytania odpowiedzieli m.in. mentorzy, którzy mają już pod swoją opieką przedsiębiorców i zdobyli pierwsze doświadczenia w projekcie. Ich spostrzeżenia i wskazówki okazały się bardzo cenne dla osób, które dopiero zaczynają swój udział w Early Warning.
Następnie, uczestnicy warsztatów otrzymali od organizatorów plan pracy konsultanta, dzięki któremu poznali schemat działania od momentu, gdy przedsiębiorca zgłasza się po pomoc, aż po wypracowanie wspólnego rozwiązania. Przyszli mentorzy zapoznali się również z punktami obowiązkowymi, które muszą zrealizować podczas pracy z przedsiębiorcą.
Osoby zgłaszające się do projektu z prośbą o pomoc mają różne charaktery i temperamenty, dlatego też ważne jest indywidualne podejście do nich i ich problemów. O tym, jak rozpoznać dany typ osobowości oraz jak na niego odpowiedzieć, uczestnicy warsztatów dowiedzieli się pracując z narzędziem znanym jako Model DISC (D – dominujący, I – influence (wpływowy), S – stable (stabilny), C – conscientous (sumienny). Osoby reprezentujące styl D oczekują, że ich rozmówca będzie bezpośredni, szczery i otwarty na ich potrzebę osiągania rezultatów. Dlatego, w kontaktach z przedsiębiorcą należy mówić zwięźle i na temat, a także być przygotowanym na bardzo bezpośrednią, a nawet roszczeniową postawę. Osoby reprezentujące typ I chcą, by ich rozmówca był przyjazny i uczciwy pod względem okazywanych emocji, dlatego w kontaktach z nimi należy postawić na postawę nieoficjalną i swobodną. Jednocześnie, trzeba przygotować się na to, że rozmówca będzie starał się przekonać nas do swoich racji. „S”ki oczekują, że ich rozmówca będzie rozluźniony, miły, gotów do współpracy i pełen uznania. Osoby takie są jednak dość oporne wobec zmian. Ostatni typ, czyli typ C, docenia ograniczenie do minimum rozmów na tematy towarzyskie,
a od mentora oczekuje, że przedstawi sprawę szczegółowo i będzie cenił dokładność. Kluczowe znaczenie ma zatem rzeczowość i terminowość.
Podczas drugiej części warsztatów poruszona została kolejna, niezwykle istotna kwestia – Kodeks Etyczny Early Warning Polska, który został opracowany podczas poprzednich warsztatów, z pierwszą grupą ochotników. Kodeks opiera się na sześciu głównych zasadach:
- Jesteśmy neutralni, ważne jest dla nas jedynie dobro firmy oraz jej właściciela.
- Jesteśmy rzetelni i uczciwi.
- Jesteśmy w tym projekcie po to, by pomagać przedsiębiorcom przeżywającym trudności, okazując im szacunek i empatię.
- Pracujemy z zachowaniem poufności, budując wzajemne zaufanie.
- Dbamy o swój rozwój, tworzymy wzajemnie uczącą się społeczność.
- Jesteśmy zaangażowani i odpowiedzialni.
Ostatnim elementem warsztatów było omówienie kontraktów zawieranych w projekcie przez przedsiębiorcę, mentora oraz konsultanta. Jest on niezbędny do tego, by zaplanować pracę, wyznaczyć sobie cel, a także zmotywować przedsiębiorcę do zmian.
Podczas drugiego spotkania trenerzy opowiadali m.in. o tym, jakie narzędzia mogą być przydatne podczas pracy z przedsiębiorcą, jak pomóc mu w przejściu przez cykl zmiany, a także jak skutecznie motywować do dalszej pracy. Szkolenia Early Warning to jednak nie tylko trudne rozmowy i ćwiczenia. To również doskonała okazja do tego, by lepiej się poznać. Dlatego też, pierwszy dzień warsztatów zakończył się wspólnym przygotowaniem kolacji w restauracji Dąbrowskiego 42. Jednym z najważniejszych elementów warsztatów była część dotycząca Poziomów Gotowości wg Hereya i Blancharda. Uczestnicy uczyli się o tym, że w zależności od sytuacji, w której znalazł się przedsiębiorca, jego zaangażowanie i chęć do działania mogą być na różnym poziomie. Na początku drogi zawodowej pracownik ma najczęściej niskie kompetencje, ale wykazuje duże zaangażowanie. Drugi przypadek to taki, w którym pracownik ma niskie kompetencje, a dodatkowo wykazuje niewielkie zaangażowanie. Ta sytuacja dotyczy osoby, która ma negatywne nastawienie do stojących przed nią zadań i dlatego właśnie wykazuje niski poziom chęci. Brak sukcesu powoduje u niej frustrację. W kolejnym przypadku, pracownik ma wysokie kompetencje, lecz nie ma chęci do tego, by skutecznie je wykorzystywać. Sytuacja ta może występować w dwóch wariantach. Pierwszy, gdy mimo wystarczających kompetencji pracownik nie wykazuje chęci z powodu braku wiary we własne siły. W drugim wariancie pracownik okazuje niewielkie zaangażowanie z powodu znudzenia zadaniem. Każdy z tych przypadków wymaga innego podejścia mentora. Jako ostatni, omawiany był przypadek osoby posiadającej wysokie kompetencje i mocno zaangażowanej, czyli takiej, u której najłatwiej o wypracowanie rozwiązania dla swoich problemów.
Podobnie jak w pierwszej grupie mentorów, która szkolenie ukończyła wiosną, także i tym razem omawiano Model GROW wykorzystywany do rozwiązywania problemów i osiągania ważnych celów oraz schemat Hudsona. Pozwala on określić poszczególne etapy, które powinny się wydarzyć, aby zmiana zakończyła się sukcesem. Wartością dodaną warsztatów była obecność dwóch mentorów z Belgii oraz Niemiec, Paula Vermoere’a i Atilli von Uruh, którzy przedstawili swoje własne historie. Atilla opowiedział o tym, jak jedna niezapłacona przez klienta faktura wpędziła jego przedsiębiorstwo w ogromne kłopoty. Okazało się, że pomimo dwudziestoletniego doświadczenia zupełnie nie wiedział, jak poradzić sobie z problemem. W tym trudnym momencie brakowało mu wsparcia osoby, która umiałaby mu pomóc. Atilla bardzo chciał uniknąć ogłoszenia bankructwa, zdecydował się na to dopiero po pięciu latach. To doświadczenie pokazało mu, jak ważne jest wsparcie dla przedsiębiorcy w chwili, gdy wydaje mu się, że sytuacja jest beznadziejna. Dlatego też zdecydował się na udział w projekcie Early Warning w roli Mentora.
Kandydaci na mentorów pytali Atillę, jaka kompetencja będzie kluczowa w ich pracy. Jego zdaniem jest to umiejętność słuchania bez oceniania oraz stworzenie z przedsiębiorcą przyjacielskiej relacji. Ważne jest także to, by motywować swojego mentee, rozmawiać z nim, poszukiwać rozwiązania, ale nie dawać gotowych odpowiedzi. To, co dla mentora może wydawać się słuszne, może zupełnie nie odpowiadać przedsiębiorcy – należy nauczyć się, by nie narzucać podopiecznemu swojej woli lecz pozwolić mu zadecydować o sobie.
Kolejny cykl warsztatów wyłonił aż 21 nowych Mentorów, którzy są gotowi do pracy z przedsiębiorcami w kłopotach. Mają już odpowiednią wiedzę i narzędzia, nie mówiąc o doświadczeniu i ogromnej chęci działania. Poznacie ich na kolejnych stronach biuletynu.
Czekamy jeszcze na 12 osób, chętnych dołączyć do grupy Mentorów EWE. Swoje zgłoszenia możecie przesyłać na adres: [email protected]
Małgorzata Stromczyńska
redaktor naczelny biuletynu
Kategorie
10 ostatnich wpisów:
- Rezyliencja w praktyce czyli przewodnik po dobrych praktykach mentoringu dla firm w trudnościach
- Champions of productivity won the race against inflation in spite of covid and war – a report on 35-year-old businesses in Poland
- Polish pioneers of entrepreneurship 35-year-old businesses in Poland.
- Firmy średniej wielkości – zwycięzcy 35-letniej sztafety wolnej przedsiębiorczości
- Neuroróżnorodność szansą dla biznesu
- LEGO – opowieść o rodzinie, która stworzyła najsłynniejszą zabawkę na świecie.
- Odpowiedzialność przedsiębiorców za przestępstwa środowiskowe
- ESG – nadchodzi przykry obowiązek czy szansa na pozytywny wizerunek spółki?
- Przygotujmy się na ESG
- Sztuczna inteligencja w świecie firm rodzinnych
Tematyka wpisów:
Popularne tagi: