Wiedza
2 lutego 2023
Kreatywność pod lupą
W raporcie „WeTransfer Ideas Report 2022” autorzy na podstawie badań przeprowadzonych na grupie ponad 6.500 twórców ze 180 krajów pokazują jak bardzo różni się wyobrażenie pracy w branży kreatywnej od panującego stanu faktycznego.
Jak wygląda rzeczywistość pracy w twórczym sektorze?
Istnieje wszechobecny mit, że praca w sektorze kreatywnym zawsze jest połączeniem zawodu z pasją, a jeśli robisz to co kochasz angażując się w 100% to na pewno osiągniesz świetne rezultaty. Niestety w rzeczywistości sytuacja wygląda tak, że zaistnienie i osiągnięcie sukcesu w tym sektorze często wymaga od twórców zdobycia się na wiele kompromisów i poświęceń w innych sferach życia. Ilość pracy wykonywanej pomiędzy pomysłem, a końcowym projektem, często jest niezauważana i pomijana przez pracodawców. Pomimo tego, że wielu twórców deklaruje gotowość do osobistych poświęceń na rzecz kariery (78% badanych) duża część z nich czuje, że wkładany przez nich wysiłek jest niedoceniany, a co za tym idzie odczuwają brak satysfakcji ze swojej pracy (56%).
Drogocenność słowa „nie”.
W związku z problemem odkładania swoich osobistych planów i potrzeb, na rzecz zawodowych obowiązków coraz bardziej cenna staje się w tej grupie zawodowej umiejętność mówienia „nie”, aż 57% respondentów zgadza się, że jest to najbardziej nieoceniona umiejętność. Istnieje wśród tych osób potrzeba rozgraniczania swojego życia osobistego od pracy. Natłok obowiązków służbowych i przenoszenie ich do życia osobistego sprzyja stanom fizycznego i psychicznego przemęczenia, a nawet wypalenia zawodowego. Bardzo alarmującym wskaźnikiem jest fakt, że 67% europejskich twórców odpowiada, że doświadczyło wypalenia zawodowego lub było blisko tego stanu w przeciągu ostatniego roku.
O co chodzi jeśli nie o pieniądze?
Większość osób biorących udział w badaniu odpowiada, że to wcale nie wysokość wynagrodzenia uznają za miarę sukcesu w pracy. Pieniądze nadal mają znaczenie, natomiast ważniejsze okazują się być takie obszary jak poczucie wykonywania pracy mającej znaczenie, rozwój osobisty, jakość życia spędzanego poza pracą (czas na inne aktywności). W zależności od grupy twórców (freelancerzy, pracownicy agencji, czy twórcy internetowi) poza zarobkami, doceniana jest także współpraca ze znanymi markami, czy rozpoznawalność. Duża część osób z branży kreatywnej chce zarabiać „tylko tyle” ile potrzebuje do codziennego życia, posiadania hobby poza pracą lub przejścia na wcześniejszą emeryturę.
Jednak jak dowiadujemy się z raportu wielu twórców nie jest zadowolonych z dotychczasowych pensji, zarówno w przypadku pracowników w zatrudnionych w agencjach, jak i wolnych twórców, czy kreatorów treści. W przypadku tych ostatnich duża część zarabia rocznie poniżej średniej płacy w USA. Dodatkowo 60 % twierdzi, że nie zarabia na tworzeniu treści w swoich mediach społecznościowych.
Twórcy treści w mediach najbardziej szczęśliwą grupą w branży kreatywnej?
Samodzielni twórcy treści(publikujący w sieci np. podcasty, zdjęcia, autorską muzykę) często poruszają kwestię nierówności wynagrodzeń w tym zawodzie, 40% z nich czuję się źle opłacanych, a aż ¼ ciężko przekonać innych do wynagrodzenia ich pracy i umiejętności. Pomimo tych danych, w dużej części określają siebie jako szczęśliwych (56%) w wykonywanej pracy.
Osoby pracujące kreatywnie bardzo różnie postrzegają pojęcie sukcesu zawodowego i dobrej kariery, ale wiele razy powtarzają się kwestie wykonywania pracy, która wiąże się z ich pasją, możliwość ciągłego rozwoju nowych umiejętności, przy tym mając czas na życie prywatne, inne aktywności poza pracą. Raport pokazuje, że pracodawcy i klienci powinni bardziej doceniać i wynagradzać pracę twórców pod kątem włożonego czasu i umiejętności potrzebnych do powstania ostatecznego produktu. Ten rodzaj pracy niesie za sobą wiele możliwości rozwoju swoich zainteresowań, czy pasji. Jednocześnie wymaga od jednostek podejmujących się jej, dużej elastyczności, umiejętności stawiania swoich granic oraz cierpliwości, pod względem ciągle rozwijającego się rynku pracy w tej dziedzinie.
Artykuł na podstawie raportu: „WeTransfer Ideas Report 2022”
Autor: Julia Szulczyk
Kategorie
10 ostatnich wpisów:
- Champions of productivity won the race against inflation in spite of covid and war – a report on 35-year-old businesses in Poland
- Polish pioneers of entrepreneurship 35-year-old businesses in Poland.
- Firmy średniej wielkości – zwycięzcy 35-letniej sztafety wolnej przedsiębiorczości
- Neuroróżnorodność szansą dla biznesu
- LEGO – opowieść o rodzinie, która stworzyła najsłynniejszą zabawkę na świecie.
- Odpowiedzialność przedsiębiorców za przestępstwa środowiskowe
- ESG – nadchodzi przykry obowiązek czy szansa na pozytywny wizerunek spółki?
- Przygotujmy się na ESG
- Sztuczna inteligencja w świecie firm rodzinnych
- Zaufanie w firmach rodzinnych
Tematyka wpisów:
Popularne tagi: