Wiedza
4 stycznia 2018
Nie ma Cię w internecie? Znaczy, że nie istniejesz
O tym, jak ważne w dzisiejszych czasach są nowe media, przekonywali na warsztatach Gosia Macioch i Rafał Czajka. Zobaczcie od czego zacząć i na co zwrócić uwagę przy budowaniu swojego wizerunku w internecie.
Parafrazując Kanta, niebo gwiaździste we mnie, prawo moralne wokół mnie. Kiedyś źródłem informacji były gazety, potem radio, z czasem też telewizja. Wtedy byliśmy odbiorcami, nigdy nie kreowaliśmy swojego ja. Zawsze odbiorca, nie twórca. Teraz, kiedy mamy możliwość wyrażania własnych opinii i dzielenia się nimi w szerszym gronie, możemy nie tylko informować, ale i wykorzystywać te przekaźniki do szerzenia idei, do tworzenia ich.
Czym więc są nowe media?
Najlepiej sklasyfikować je jako te, które są tworzone przez samych użytkowników. Nie da się ukryć, że poprzez swoje możliwości ekspresji, kreacji, wyrażania poglądów, kontaktu z ludźmi z całego świata, dzielenia się obawami, radościami, swoją twórczością, wpływają nie tylko na świat wirtualny, ale i realny. My, jako odbiorcy, jesteśmy punktem styku marek, obrazów, idei. Warto więc zadbać o to, aby w komunikacji z klientem zastanowić się – jak wyglądamy w nowych mediach, jak postrzegają nas inni. Trzeba mieć też świadomość, że linia wizerunku musi być ciągła i wychodzić świadomie do świata realnego oraz z powrotem.
Od czego zaczynamy?
Na pewno nie od logo. Najpierw mamy strategię, naming i dobrą księgową. Dopiero, gdy ustalimy po co i dla kogo chcemy sprzedawać produkty lub usługi i mamy nazwę, która oddaje naszego ducha przedsiębiorczości, udajemy się do grafika/projektanta grafiki lub agencji kreatywnej po przeniesienie naszych idei na znak. Znak powinien być przede wszystkim inny niż konkurencji, czyli taki, który ją rozumie i uwzględnia target, który wie, do kogo kieruje swój produkt. Jaki jeszcze powinien być logotyp? Prosty. Żeby jego odbiór był możliwie jak najszybszy, czyli najłatwiejszy do rozpoznania.
Zapadający w pamięć. Prostota rodzi niezapomniane pomysły. Ponadczasowy. Czy logotyp wytrzyma próbę czasu? Czy za 10, 20 czy 50 lat ciągle będzie oryginalny? Uniwersalny. Efektywne logo powinno dobrze wyglądać w różnych mediach i aplikacjach. Powinno być funkcjonalne zarówno w pozytywie jak i negatywie. Musi być też w formacie wektorowym, aby można było je skalować do dowolnej wielkości. Trzeba je także zrobić z pomysłem! Aby wyróżniało się, było z polotem, może z humorem. Na pewno trzeba powierzyć to zadanie profesjonaliście, inaczej prędzej, czy później wynikną z tego problemy.
Spójna identyfikacja wizualna.
Jaka jest różnica między dobrą marką a niesamowitą marką? Spójność właśnie. Każda marka ma swój wizerunek, wszystko jedno czy o niego dba, czy nie. W prostych słowach marka to to, co ludzie o niej myślą – wrażenie, które mają, kiedy o niej słyszą lub widzą jej logotyp albo reklamę. Początkowo marka to po prostu logo, dopiero później wspierana komunikacją. Oba te doświadczenia budują opinie o marce, produkcie, usłudze. Dlatego tak ważne jest utrzymanie standardów wynikających z identyfikacji wizualnej i zaplanowanych działań promocyjnych.
Wizerunek marki, produktu w internecie.
Jeśli nie ma cię w Internecie, to znaczy, że nie istniejesz. Co robić, aby istnieć? Diabeł tkwi w szczegółach. Nowe media to nowe możliwości i przestrzenie prezentacji marki. W tym przypadku musimy zadbać o podstawy, wizerunek, wiarygodność produktu.
Użytkownicy Internetu są już lepiej wyedukowani, sprawniej poruszają się w nowych mediach, wiedzą czego chcą, pytają o konkrety. 10 lat temu najpopularniejsze zapytania w Google składały się z dwuwyrazowych fraz, aktualnie są to trzy lub czterowyrazowe zestawy. Użytkownicy opierają się na rekomendacjach i opiniach, szukają informacji, korzystają z Google, sprawdzają zdjęcia, grafikę, filmy, wizytówkę Google Maps oraz Social Media. Opis naszej strony w wyszukiwarce to pierwszy element, z jakim mają styczność, pierwszy komunikat, który powinien zachęcić, wzbudzić zaufanie. Możemy mieć kontrolę nad tym, jakie komunikaty, zdjęcia i grafiki nas pozycjonują, wykorzystać siłę materiałów video i przenieść wartości marki w Social Media. W tych działaniach nie możemy być przypadkowi, a wszystkie elementy powinny być dopracowane nim zaczniemy promować jakikolwiek produkt czy usługę. Co z tego, że wydamy pieniądze na promocję, skoro produkt nie przekona klienta, nie będzie wystarczająco wiarygodny, trudno będzie go odnaleźć w wyszukiwarkach i potwierdzić jego atuty. Brak przemyślanych działań wizerunkowych to nie tylko straty sprzedażowe, to także ryzyko utraty wiarogodności, obrony marki w przypadku negatywnych opinii, nieetycznych działań konkurencji, byłych partnerów biznesowych czy pracowników.
Wyszukiwarki i pozycjonowanie.
Google wie o nas wszystko, wie czego szukamy, kiedy, jakie treści przeglądamy, w jakiej kolejności i ile na nie poświęcamy czasu. Analizuje zawartość z Google Gmail, Maps, Grafiki i Video. Zebrane informacje zasilają algorytm wyszukiwarki, który stara się w sposób możliwie najbardziej naturalny i jakościowy prezentować wyniki poszczególnych zapytań. Setki czynników wpływa na naturalne pozycjonowanie a kryteria oceny podlegają ciągłym zmianom. W całym systemie widać podobieństwo do relacji, jakie panują w naszym codziennym życiu, do zachowań, jakie nam towarzyszą w przypadku poszukiwania informacji, podejmowania decyzji, czy zakupu towaru, usługi. Strona www, która nie posiada wartościowej merytoryki, atrakcyjnych zdjęć, materiałów video, jest traktowa jak ktoś mało wiarygodny i niedoświadczony; osoba, której opinia niewiele dla nas znaczy. To wyjaśnia, dlaczego tak ważna jest struktura i zawartość strony internetowej, przyjazna nawigacja, odpowiednie opisy pod wyszukiwarki, wersja mobilna i wydajny serwer.
Multimedia i promocja.
Teraz bardziej niż kiedykolwiek liczy się kreatywność w tworzeniu treści mobilno-internetowych. Współcześnie kreatywność to nie tylko dobry storytelling, ale też umiejętność łączenia dostępnych narzędzi i technologii. Jak wszyscy wiedzą, tempo rozwoju branży marketingowej nadają zawsze młodzi ludzie, a ci jeszcze nigdy nie byli tak wymagający. Współcześnie dobry marketing wykorzystuje nie tylko dobrą kreację, ale też mocno analizuje dane, aby jak najbardziej precyzyjnie dotrzeć do swojego targetu: konsumenta. Nowe media to idealna przestrzeń na aktywne działania promocyjne. Wyszukiwarka Google, olbrzymia sieć stron internetowych i portali, aplikacje, social media, systemy pocztowe, bazy danych to elementy, które umożliwiają prezentację ściśle targetowanych reklam. Mamy do wyboru wiele kryteriów jak np: płeć, przedział wiekowy, zainteresowania, lokalizacja, status społeczny, a nawet pogoda czy temperatura. Do dyspozycji jest kilka form reklamy; tekstowe, graficzne, video. Mogą one działać niezależnie jak i łącznie w dowolnych konfiguracjach.
Gosia Macioch i Rafał Czajka
Studio Spectro
Kategorie
10 ostatnich wpisów:
- Rezyliencja w praktyce czyli przewodnik po dobrych praktykach mentoringu dla firm w trudnościach
- Champions of productivity won the race against inflation in spite of covid and war – a report on 35-year-old businesses in Poland
- Polish pioneers of entrepreneurship 35-year-old businesses in Poland.
- Firmy średniej wielkości – zwycięzcy 35-letniej sztafety wolnej przedsiębiorczości
- Neuroróżnorodność szansą dla biznesu
- LEGO – opowieść o rodzinie, która stworzyła najsłynniejszą zabawkę na świecie.
- Odpowiedzialność przedsiębiorców za przestępstwa środowiskowe
- ESG – nadchodzi przykry obowiązek czy szansa na pozytywny wizerunek spółki?
- Przygotujmy się na ESG
- Sztuczna inteligencja w świecie firm rodzinnych
Tematyka wpisów:
Popularne tagi: