Wiedza
3 listopada 2017
Polacy o Firmach Rodzinnych. Firmy zbudowane na zaufaniu
Ponad połowa Polaków deklaruje wysokie lub bardzo wysokie zaufanie do przedsiębiorców rodzinnych – tak wynika z opublikowanego 16 października raportu „Polacy o firmach rodzinnych. Firmy zbudowane na zaufaniu”. Raport wyjaśnia również, dlaczego Polacy chętnie wybierają produkty firm rodzinnych i dlaczego są skłonni zapłacić za nie więcej.
Kwestia zaufania
Fundacja Firmy Rodzinne już po raz czwarty zbadała opinie Polaków na temat firm rodzinnych i ich właścicieli. W tym roku autorzy badania skupili się na kwestii zaufania. Opublikowany 16 października raport „Polacy o firmach rodzinnych” pokazuje, że profesją, która cieszy się największym zaufaniem jest przedsiębiorca rodzinny (51%). Na wysokich pozycjach znaleźli się sprzedawcy w sklepie (39,4%) oraz dziennikarze radiowi (29,7%). Niżej plasują się przedstawiciele profesji, które uchodzą zwykle za zawody zaufania publicznego: księdzu ufa 25% z nas, urzędnikowi 22%.
Wysokie zaufanie do przedsiębiorcy rodzinnego przekłada się również na chęć zakupu oferowanego przez niego produktu lub usługi. Według danych z raportu, niemal 40% badanych jest skłonnych kupić droższy z dwóch podobnych produktów, jeśli będzie on pochodził z firmy rodzinnej. Spośród nich, prawie 30% osób deklaruje, że jest gotowych dopłacić różnicę w cenie wynoszącą więcej niż 10%.
– W Polsce rodzina jest wartością samą w sobie. Stąd nagłośnienie rodzinnego charakteru firmy procentuje. – mówi Sylwia Mokrysz z Zarządu firmy rodzinnej Mokate.
Okazuje się również, że rodzinność producenta ma duże znaczenie dla połowy Polaków przy polecaniu produktów swoim bliskim. Jak wynika z raportu, osobami, które częściej uwzględniają rodzinny charakter polecanego towaru są mężczyźni. Warto zwrócić również uwagę na znaczenie rodzinności dla rekomendacji udzielanych przez mieszkańców małych miast oraz w regionach gdzie nie ma dużych metropolii. To właśnie tam rodzinność odgrywa największą rolę. Najwyższy odsetek przypisujących dodatkowe znaczenie rodzinności w udzielanych rekomendacjach znajdujemy w województwie opolskim (66,7%).
– Uwzględnienie rodzinności w rekomendacjach to według mnie potwierdzenie, że mieszkańcy regionów świadomie doceniają rolę firm rodzinnych jako zaangażowanych społecznie, dobrych pracodawców, nierzadko największych podmiotów w skali kilku gmin albo nawet powiatu. Zaufanie buduje kapitał społeczny, którego nam w obecnych czasach bardzo brakuje – mówi Prezes Fundacji Firmy Rodzinne, Katarzyna Gierczak Grupińska.
Rodzinny charakter producenta lub sklepu również jest ważnym argumentem dla Polaków przy wyborze produktów i usług.
– Działalność i zalety firm rodzinnych najłatwiej dostrzec mieszkańcom małych miast, gdzie firmy rodzinne często angażują się w życie społeczności – mówi Marek Roleski właściciel firmy Roleski. – Często nie zdajemy sobie sprawy, że nasze konsumenckie wybory mają ogromny wpływ na kondycję polskiej gospodarki – dodaje Ryszard Florek, Prezes Zarządu Fakro.
Okazuje się również, że Polacy chętniej podjęliby następną pracę w firmie rodzinnej (24%) niż w dużej korporacji (20%). Dodatkowo, raport wykazał, że coraz więcej osób zainteresowanych jest założeniem własnej firmy (o 11% więcej niż w zeszłym roku), z czego aż co trzeci myśli o zainicjowaniu rodzinnego przedsięwzięcia.
– Firma rodzinna to miejsce, w którym wysoka jakość oferowanych produktów czy usług jest równie ważna jak jej pracownicy. Nasze badanie pokazało, że aż 35% pytanych uważa, iż osoby zatrudnione w firmie rodzinnej są traktowane sprawiedliwie. Pracownicy bardzo cenią sobie przyjazną atmosferze w biurze. To cenna wskazówka dla pracodawców w kontekście deficytu fachowców na rynku pracy – mówi Katarzyna Gierczak Grupińska. – Firmy rodzinne w Polsce powinny mieć co najmniej takie same prawa, jakie korporacje międzynarodowe dostają od polskich rządów – dodaje Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha i członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP
Siła Drzewka
Aby ułatwić konsumentom odnalezienie produktów pochodzących z firm rodzinnych, Fundacja Firmy Rodzinne stworzyła znak towarowy „Drzewko firma rodzinna”. W tym roku po 5 latach od wprowadzenia wspólnej dla firm rodzinnych marki parasolowej po raz pierwszy sprawdzono jego rozpoznawalność. Okazuje się, aż 29% Polaków spotkało się ze znakiem Drzewka.
– W tej chwili ze znaku Drzewka korzysta już 650 firm rodzinnych w Polsce. To sprawia również, że kolejne firmy je zauważają i w coraz szybszym tempie ubiegają się o licencję znaku. Prawo do używania wspólnej identyfikacji jest bezpłatne i zostało opatentowane dla bezpieczeństwa użytkowników i odbiorców. Drzewko działa – jest prostym sposobem ekspresji najważniejszych wartości związanych z rodzinną przedsiębiorczością, czyli tradycji, uczciwości i odpowiedzialności na pokolenia. Warto zaufać Drzewku, ponieważ sadzi się je nie dla siebie, a dla następnych generacji – wyjaśnia Katarzyna Gierczak Grupińska
Polacy o firmach rodzinnych. Firmy zbudowane na zaufaniu- raport
Fundacja Firmy Rodzinne
Kategorie
10 ostatnich wpisów:
- Rezyliencja w praktyce czyli przewodnik po dobrych praktykach mentoringu dla firm w trudnościach
- Champions of productivity won the race against inflation in spite of covid and war – a report on 35-year-old businesses in Poland
- Polish pioneers of entrepreneurship 35-year-old businesses in Poland.
- Firmy średniej wielkości – zwycięzcy 35-letniej sztafety wolnej przedsiębiorczości
- Neuroróżnorodność szansą dla biznesu
- LEGO – opowieść o rodzinie, która stworzyła najsłynniejszą zabawkę na świecie.
- Odpowiedzialność przedsiębiorców za przestępstwa środowiskowe
- ESG – nadchodzi przykry obowiązek czy szansa na pozytywny wizerunek spółki?
- Przygotujmy się na ESG
- Sztuczna inteligencja w świecie firm rodzinnych
Tematyka wpisów:
Popularne tagi: