Wiedza

Fundacja Firmy Rodzinne

Powrót

English

11 grudnia 2018

Uwolnić się od myślenia kreującego problemy

Uwolnić się od myślenia  kreującego problemy

„Szaleństwem jest zachowywać się w ten sam sposób i oczekiwać odrębnego rezultatu”  ~A. Einstein

Pracę z Kasią rozpoczęłyśmy od zjedzenia ciastka.

Kasia zaprosiła mnie na rozmowę do swojego mieszkania, zaproponowała ciastko, zrobiła pyszną kawę i zaczęłyśmy rozmawiać.

Swoją pracę rozpoczęłam od zadbania o relację. Od zbudowania zaufania i przestrzeni sprzyjającej uczeniu się. Moje doświadczenie podpowiada mi, żeby priorytetem w konsultingu z firmami w kłopotach było stworzenie warunków do dzielenia się refleksjami i wnioskami z błędów. Uczenie się nowych strategii, czy nawyków wymaga bezpiecznej i przyjaznej relacji, bez tego nie ma głębi, jest tylko powierzchowność. Bez szczerej, otwartej i głębokiej relacji nie można opowiadać o tym co nie wyszło, trudno przyznać się do osobistych porażek. Taką relację warto zbudować na pierwszej sesji, po to aby można było przejść od etapu poznawania się do etapu konstruktywnej pracy.

Okazało się, że Kasia jest ekspertem w tym co robi i ma problem z rozwojem swojej firmy. I to była pierwsza definicja problemu. No ale do takiej definicji to Kasia nie potrzebowałaby konsultanta, taką definicję stworzyła samodzielnie.

Praca z Kasią polegała na zadawaniu pytań dotyczących mechanizmów powodujących ten problem. Tworzyliśmy mapy problemu ukazując jego kolejne odsłony. Patrzyliśmy na niego z różnych perspektyw: finansowej, marketingowej, wartości, wizji, celu, procesów, zarządzania, klientów.

W tym konsultingu pracowałam na dwóch płaszczyznach. Z jednej strony, tej diagnostycznej, dbałam o analizę informacji. Druga strona i druga płaszczyzna dotyczyła warstwy psychologicznej – warstwy samooceny, tożsamości wynikającej z bycia w roli przedsiębiorcy, businesswomen. To ta druga warstwa objawiła nam źródła problemu. To przekonania na temat siebie, biznesu, sposobu prowadzenia biznesu, sposobu budowania relacji biznesowych, sposobu rozwoju biznesu tworzyły mentalne bariery, które wymagały przebudowy i dopasowania do aktualnej rzeczywistości.

Udało nam się popracować rozkruszając niektóre z przekonań. Udało nam się. To był kluczowy moment w pracy z Kasią. Uświadomienie sobie sposobu myślenia kreującego problemy, w których znalazła się Kasia, okazał się dla niej bardzo uwalniający. Wydobycie tych modeli myślowych i zobaczenie ich pozwoliło też je rozpoznać i zacząć szukać możliwości do zarządzania nimi.

Sposobem, który sprawdził się w przypadku pracy z Kasią była też praca na jej mocnych stronach i zasobach. Wydobywanie, uświadamianie sobie, mocnych stron i zasobów wynikających dosłownie z każdego działania, jakie podejmowała, dodało Kasi skrzydeł. Robiła więcej, a każde zadanie wykonywała z zaangażowaniem i dumą.

Kasia dostrzegła swój potencjał w różnych obszarach, a to uruchomiło proces świadomego go wykorzystywania. Kasia była zdziwiona i zdumiona swoimi możliwościami. Nie wiedziała, że ma go aż tyle.

Pamiętam emocje, jakie towarzyszyły tym odkryciom, obie byłyśmy poruszone. Ale jak już Kasia dowiedziała się czym dysponuje, to wiedziała co może z tym zrobić. I wtedy mógł rozpocząć się proces mentoringowy.

To co sprawdziło się w przypadku Kasi, to zbudowanie relacji pozwalającej na swobodne przyznanie się do swoich błędów. Kluczowe tutaj jest zadbanie o uwolnienie klienta od poczucia winy, które pojawia się bardzo często w takich sytuacjach.

Drugim kamieniem milowym była diagnoza pogłębiona, z której wyniknęły modele myślowe prowadzące Kasię do tworzenia jej problemów. Tutaj kluczowa okazała się świadomość związku skutkowo przyczynowego.

Trzecim kamieniem milowym była świadomość mocnych stron Kasi i jej biznesu.

Oczywiście całemu procesowi diagnozy towarzyszyła otwartość na potrzeby podopiecznego, coachingowe słuchanie rozumiane jako kompetencja, partnerska relacja określająca granice każdej ze stron, wykorzystywanie różnorodnych metod pracy dopasowanych do stylu klienta.

Agnieszka Szwejkowska

konsultant Early Warning Europe

Pozostań
z nami w kontakcie

Zapisz się do newslettera!