Wiedza

Fundacja Firmy Rodzinne

Powrót

English

6 lipca 2017

Zdrowy pracownik to zdrowa firma

Zdrowy pracownik to zdrowa firma

Zdrowy pracownik to zdrowa, właściwie funkcjonująca firma – wie to zapewne każdy przedsiębiorca. To właśnie pracownicy budują firmę i dlatego warto zadbać o ich dobre samopoczucie. Jak to zrobić? Oto krótki poradnik.

Pierwsze działanie, jakie należy podjąć, jest pozorne proste, jednak bardzo często bagatelizowane przez przedsiębiorców. Chodzi o rozpoczęcie dialogu z pracownikiem w celu odpowiedzi na podstawowe pytania: jak czuje się w firmie? Jakie są czynniki stresogenne w pracy? Co chciałby zmienić? W przypadku małej firmy, w której panują bliskie, rodzinne wręcz relacje, najprościej będzie zorganizować spotkanie i nieformalną rozmowę z pracownikami. Jeśli firma jest większa, alternatywą będzie stworzenie krótkiej, anonimowej ankiety zawierającej pytania o najważniejsze stresory, które są obecne w miejscu pracy. Warto umieścić też pytanie o aktywność fizyczną, przebyte choroby, dolegliwości czy pytania dotyczące świadomości zdrowego stylu życia.

Kiedy przedsiębiorca przeanalizuje wyniki przebytej rozmowy czy ankiet i dowie się, jaka jest kondycja psychofizyczna pracowników, może podjąć odpowiednie działania. Najważniejsze, by zacząć od tych najprostszych, niewymagających znacznych nakładów finansowych. Na przestrzeni czasu należy zbadać, czy te rozwiązania się sprawdzają i w razie widocznej potrzeby je rozwijać.

Wiedząc, co wywołuje wśród naszych pracowników dyskomfort, możemy podjąć odpowiednie działania, by spróbować zniwelować jego przyczyny. Oto kilka propozycji jak to zrobić.

Jednym z głównych stresorów dla pracowników są stałe, sztywne godziny pracy. Czas dojazdu do określonego miejsca, olbrzymie korki, zobowiązania (odwiezienie dziecka do przedszkola, czy szkoły) to czynniki, które mogą wywołać duże napięcie. Pracodawca może im jednak w prosty sposób przeciwdziałać, wprowadzając na przykład tak zwany zadaniowy system pracy. Zgodnie z przepisami może on przewidywać różne godziny rozpoczynania pracy. Nie jest to rozwiązanie optymalne dla wszystkich firm, jednak w niektórych przypadkach może w dużym stopniu wyeliminować czynnik stresogenny.

Innym rozwiązaniem może być skrócenie czasu pracy do 6 godzin. Jako pierwsi projekt ten wprowadzili Szwedzi i na razie jest on w fazie eksperymentu. Jego pomysłodawcy spodziewają się, że pracownicy pracujący krócej będą bardziej produktywni, będą mniej chorować, nie będą korzystać ze zwolnień lekarskich, a ich kondycja psychofizyczna polepszy się. Pomysł ten jest jednak nadal nowością i nie wiadomo, jaki będzie jego odbiór w Polsce.

Bardziej realne może być jednak zaoferowanie możliwości pracy zdalnej, czyli tak zwany home office. Wydaje się to dobre i komfortowe rozwiązanie w przypadku, gdy nie zawsze konieczne jest wykonywanie danego zadania z określonego miejsca.

Czynnikiem warunkującym złą kondycję psychofizyczną może być także ogólny stan zdrowia pracowników. Według raportu opublikowanego przez CBOS, 85% Polaków jest zadowolonych ze swojego stanu zdrowia, jednak tylko 25% z nich bada się regularnie, a 17% Polaków nie robi tego w ogóle.

[https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_110_12.PDF].

Wiedząc, jak ważna jest profilaktyka, warto zadbać o rozbudzenia świadomości pracowników w tym temacie. W ramach pierwszego kroku można wprowadzić w firmie kalendarz badań- przypomnienie o ich wykonaniu w odpowiednim czasie. Przy większych nakładach finansowych, dobrym rozwiązaniem będzie sponsorowanie pracownikom pakietów podstawowych badań.

Również w samym miejscu pracy występuje szereg elementów, których modyfikacja może poprawić  funkcjonowanie i samopoczucie pracowników. Pierwszym z nich jest stworzenie odpowiedniego miejsca do przygotowania i przechowania żywności – lodówka, kuchenka (niekoniecznie mikrofalowa), szafki. Należy oczywiście uwzględnić też komfortową  przestrzeń do spożywania przygotowanych wcześniej posiłków.

Kolejnym elementem mogącym warunkować stan psychofizyczny pracowników, są stanowiska pracy. Obecnie odchodzi się od zwykłych krzeseł i biurek- powstało wiele publikacji, artykułów odnoszących się do szkodliwości pozycji siedzącej i jej destrukcyjnego wpływu na fizjologię kręgosłupa. W ramach alternatywy wprowadza się na przykład siedzenie na piłkach gimnastycznych. W Stanach Zjednoczonych nowością są tak zwane „ standing desks”, czyli stojące stanowiska pracy.

Bardzo istotne jest budzenie świadomości zdrowego stylu życia w pracownikach i tym samym zapobieganie wystąpienia jakichkolwiek następstw obecnych stresorów. Jako poszerzenie działań profilaktycznych można zorganizować warsztaty żywieniowe, spotkania z fizjoterapeutą, czy psychologiem.

Po zapoznaniu się z potencjalnymi potrzebami pracowników i wprowadzeniu odpowiednich zmian zasadniczym krokiem jest kontrola i badanie ich efektywności. Przedsiębiorca może zdecydować, czy podjęte działania się sprawdzają i czy warto dalej w nie inwestować.

Aleksandra Pieczyńska

Asystentka biura

Pozostań
z nami w kontakcie

Zapisz się do newslettera!