Wiedza

Fundacja Firmy Rodzinne

Powrót

English

29 października 2018

Early Warning Europe – Trzy Etapy Pomocy Mentorskiej

Krzysztof Kasperuk, w kolejnej części wywiadu związanego z przedsięwzięciem Early Warning Europe, opowiada o mentoringu od kuchni, dzieląc cały proces mentorski na trzy konkretne etapy. Posiłkując się prawdziwym przykładem Pani Elżbiety, której pomagał w kłopotach biznesowych, omawia poszczególne elementy udzielania pomocy (rozmowę z p. Elżbietą obejrzysz tutaj: https://youtu.be/PghimoZp4S8).

Na etapie numer jeden bardzo często przedsiębiorca potrzebuje “po prostu obecności, towarzystwa, słuchacza, kompana w kłopocie” – jak wyjaśnia Kasperuk. Istotą jest tutaj uświadomienie przedsiębiorcy, że nie jest w swoich problemach osamotniony i może liczyć na pomoc mentora.

W drugim etapie procesu mentorskiego zakładamy, że „zmieniamy perspektywę” spojrzenia na problem. Mentor w tym momencie próbuje uświadomić osobie potrzebującej pomocy, że nawet w kłopotliwej sytuacji można odnaleźć pewne korzyści. Mimo, iż początkowo taka perspektywa może wydawać się absurdalna, to właśnie po jej przyjęciu można oderwać się od pozycji wyjściowej. To z kolei stanowi dobry początek poszukiwania rozwiązania problemów. Dostrzeżenie korzyści w danych okolicznościach jest, jak mówi Krzysztof, przełomowe, ponieważ od tego momentu sam mentee jest w stanie zacząć poszukiwania potencjalnych rozwiązań.

Po osiągnięciu tego etapu mentor powinien przyjąć nową rolę i przejść do fazy numer trzy, zakładającej przekazywanie inspiracji czy pomysłów lub też strategii w formie gotowych wzorców, które w danej sytuacji mogą być wdrożone i zastosowane, celem załagodzenia skutków kryzysu.

Kasperuk sugeruje również, że dopiero na etapie trzecim można pokusić się na przekazanie mentee konkretnych, gotowych rozwiązań. Niejako pierwsze dwa etapy służą w pewien sposób przygotowaniu autonomii przedsiębiorcy, który w obliczu nowych problemów przyjmie od razu odpowiedni sposób myślenia – już „przepracowany” z mentorem wcześniej.

Należy zauważyć, że stworzenie odpowiedniego nastawienia u przedsiębiorcy odgrywa rolę położenia fundamentów pod pomoc, jakiej mentor udzieli. Odpowiednie nastawienie stanowi podstawę ustanawiającą sposób reagowania na potencjalne problemy w przyszłości – jeżeli takowe mogłyby się pojawić.

Jeśli chcesz wysłuchać całej rozmowy z Krzysztofem – znajdziesz ją tutaj:
https://youtu.be/AmZbuLuR3-U

Fundacja Firmy Rodzinne

Pozostań
z nami w kontakcie

Zapisz się do newslettera!