Wiedza

Przejdź dalej

Fundacja Firmy Rodzinne

English

26 kwietnia 2016

Jak zostać biznesowym liderem?

Jak zostać biznesowym liderem?

Przywódca w firmie musi cieszyć się zaufaniem – dopiero wtedy zespół da z siebie wszystko. Jak pociągnąć za sobą pracowników?

Zgodnie z klasyfikacją słynnego psychologa biznesu Freda Fiedlera, biznesowi przywódcy dzielą się na dwie grupy. Jedni to autokraci nastawieni na zadania i wynik, a drudzy to demokraci, dla których najważniejsi są ludzie, relacje między nimi i duch zespołu. Praktyka pokazuje, że najlepszy przywódca to ten, który będzie przedstawicielem obu tych grup, tzn. będzie potrafił skutecznie łączyć ze sobą te dwa wydawałoby się przeciwstawne style. Z jednej strony trzeba twardo pilnować dążenia do celów, osiągania wyników, ale robić to w taki sposób, aby zespół chciał, a nie musiał je realizować. Jeśli szef firmy jest klasycznym ”autokratą”, albo tylko „demokratą”, szans na długofalowy sukces raczej nie ma.

Co zatem robić, żeby być dobrym biznesowym przywódcą? Prostej recepty, przystającej do każdego szefa i każdej firmy, nie ma, ale cenne wskazówki przynosi dwóch amerykańskich psychologów: John Zenger i Joseph Folkman. Wyłonili oni 10 błędów, które najczęściej popełniają słabi liderzy. Jeśli odwrócimy te błędy „na lewą stronę”, tzn. słabość przedstawimy jako potencjalny atut, otrzymujemy gotowy zestaw „10 przykazań” każdego biznesowego przywódcy. Oto one:

1. Okazuj entuzjazm

Niech otaczający Cię ludzie widzą, że podchodzisz do swojej roli i do swoich zadań z zapałem i energią. Entuzjazm jest zaraźliwy.

2. Odrzuć przeciętność

Niech Twoi pracownicy widzą, że ich szef nigdy nie będzie zadowolony z przeciętnych wyników. Niech mają świadomość, że liczy się tylko to, co wykracza ponad standard.

3. Miej jasną wizję

Nawet jeśli czasem w sprawach strategicznych dla firmy wahasz się lub masz wątpliwości, nie pozwól, by Twoi pracownicy to dostrzegli. Lider musi wiedzieć, dokąd zespół zmierza.

4. Unikaj porażek

To jasne – każdy się myli, lider też. Ale przywódca, który potyka się zbyt często, przestaje być postrzegany jako przywódca. Jeśli widzisz, że możesz po raz kolejny ponieść porażkę – odpuść.

5. Współpracuj

Nawet najlepszy strateg i ekspert nie stanie się liderem, jeśli będzie parł do przodu samodzielnie. Przywódca dociera do celu tylko wspólnie z ludźmi, którzy go otaczają.

6. Bądź spójny

Twoje działania muszą być zbieżne z Twoimi słowami. Jeśli tej spójności zabraknie, Twoi pracownicy mogą wyczuć fałsz, a on wyjątkowo skutecznie niszczy więź między liderem a zespołem.

7. Słuchaj pomysłów

Bądź otwarty na głos zespołu – Twoi ludzie i ich pomysły to Twój ogromny skarb. Wysłuchaj do końca każdej sugestii, nawet jeśli na początku wydaje się nietrafiona.

8. Ucz się na błędach

Każda porażka to cenna lekcja. Nie pozwól, by Twoi ludzie uważali Cię za człowieka, który stale brnie w te same błędy. Za takim liderem zespół nie podąży.

9. Bądź z zespołem

Przywódca pracuje z ludźmi, a nie z podwładnymi. Daj pracownikom jasny sygnał, że spędzasz z nimi czas, bo tego chcesz, a nie – bo musisz.

10. Rozwijaj, inspiruj

Pamiętaj, że każdy z Twoich pracowników chce osiągać nowe cele. Pomóż im w ich realizacji. Jeśli nie dasz swoim ludziom szansy rozwoju, szybko ich stracisz. Na koniec jedna rada ode mnie. Bądź zawsze autentyczny. Ludzie prędzej czy później wychwycą, że grasz, a to spowoduje, że przestaną Tobie ufać. Lepiej być sobą ze swoimi niedoskonałościami, aniżeli dążąc do „technicznej” doskonałości w przywództwie, utracić autentyczność. Nic nie ma takiej wartości w przywództwie jak zaufanie.

Tomasz Wróblewski

Prezes Grant Thornton

tomasz.wroblewski@pl.gt.com

Pozostań
z nami w kontakcie

Zapisz się do newslettera!