Wiedza

Fundacja Firmy Rodzinne

Powrót

English

21 maja 2020

Przedsiębiorczość na pokolenia, rodzinny charakter firmy wyjątkowym atutem na dobre i złe czasy.

Fundacja Firmy Rodzinne tuż przed ogłoszeniem stanu epidemii zrobiła badanie opinii dotyczące rozpoznawalności polskich rodzinnych marek. Czy najbardziej rozpoznawalne firmy rodzinne będą korzystać ze swojego atutu wizerunkowego i pomoże im to prędzej uporać się z kryzysem? Zdaniem naukowców badających zachowania konsumenckie po zakończeniu kryzysu finansowego, z jakim mieliśmy do czynienia w końcówce pierwszej dekady XXI w., konsumenci w takich okolicznościach zwracają się znacząco ku lokalności i gospodarczemu patriotyzmowi. Czy teraz ta prawidłowość się powtórzy?

W ogólnopolskim badaniu, przeprowadzonym na grupie ponad tysiąca Polaków, reprezentatywnej pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania, najbardziej rozpoznawalnymi firmami rodzinnymi okazały się Grycan, Black Red White oraz Solaris notujące spontaniczną rozpoznawalność na poziomie przekraczającym 10%. Tuż za nimi uplasowały się Komputronik i Koral.

Co to znaczy, że rozpoznawalność jest spontaniczna? Ankietowani sami z pamięci wymieniają tę markę, bez podpowiedzi w postaci listy nazw, które należy rozpoznać. To oznacza, że praktycznie co dziesiąty z Polaków zna marki z pierwszych miejsc zestawienia.

Najbardziej rozpoznawalne marki rodzinne w Polsce

Dlaczego mówimy o markach rodzinnych, a nie wyłącznie o firmach rodzinnych? Bo niektóre z wymienionych nazw to marki o rodzinnym rodowodzie, ale nie należące już (czasem nawet od dawna) do konkretnej rodziny lub rodzin.

Okazuje się więc, że skojarzenia z rodzinnością są bardzo trwałe – co widać na przykładzie Solarisa, a jeszcze bardziej – Wedla czy Bliklego.

Wiele z wymienionych firm ma swój początek w latach transformacji ustrojowej, niektóre powstały jeszcze przed upadkiem komunizmu w Polsce jako zakłady rzemieślnicze. Teraz przeżywają trudny czas w związku z epidemią koronawirusa, a niektóre popadły w bolesne kłopoty w związku z perturbacjami sukcesji oraz przeciwnościami losu.

Czy rodzinny wizerunek może pomóc w wychodzeniu z kryzysu?

– Dla 57% Polaków informacja, że dany produkt lub usługa pochodzą od firmy rodzinnej jest wyraźną zachętą do zakupu. A zatem – w interesie samych przedsiębiorców jest pokazanie swojej rodzinności – mówi Konrad Bugiera, ekspert ds. PR i komunikacji.

Warto zwrócić uwagę, że firmy, które kupiły spółki od polskich rodzinnych przedsiębiorców – nowi właściciele – wcale nie odcinają się od rodzinnego rodowodu ich marek – uważają, że to kapitał mający jednak dużą wartość historyczną i wizerunkową, choć trudny do wyceny.

Teraz to szczególnie ważna cecha, ponieważ od decyzji zakupowych Polaków często będzie zależało „być czy nie być” wielu przedsiębiorstw. Polskie firmy rodzinne – małe i duże – bez zaplecza, jakie mają ich zachodni konkurenci, w tym międzynarodowe korporacje – potrzebują teraz wsparcia klientów i mądrych zakupów.

– W efekcie rozkręcającego się właśnie kryzysu gospodarczego, Polacy w najbliższych miesiącach zarobią znacząco mniej niż w ostatnich latach, więc tym bardziej rozważnie będą podejmować decyzje o tym, gdzie i u kogo wydadzą swoje pieniądze – mówi Konrad Bugiera

Jak pomóc Polakom w ich decyzjach zakupowych?

Znak Drzewko Firma Rodzinna jest już dziś rozpoznawany przez większość Polaków. Powstał jako efekt wielu spotkań, które Fundacja Firmy Rodzinne przeprowadziła z rodzinnymi przedsiębiorcami w całej Polsce. Wspólnie szukali oni znaku, który będzie pozwalał nabywcom odróżnić produkty rodzinne od pozostałych, a przy tym będzie wyrażał wartości wyznawane przez posługujących się symbolem „Drzewka” przedsiębiorców. Te wartości to: tradycja, uczciwość i odpowiedzialność na pokolenia.

Dzisiaj znak jest używany na produktach, siedzibach, materiałach reklamowych czy służbowych samochodach prawie 1000 firm. A według naszych szacunków wszystkich firm rodzinnych jest w Polsce ostrożnie licząc ponad 220 tys.

Dlaczego rodzinna przedsiębiorczość jest taka ważna?

Firmy rodzinne są zakładane na dłużej z myślą o kolejnych pokoleniach oraz o przekazaniu dorobku i związanej z nim odpowiedzialności. Z nadzieją, że przedsiębiorczość to sposób na dorosłe i odpowiedzialne życie potomnych.

– To przedsiębiorczość „na pokolenia” – mówi Katarzyna Gierczak Grupińska, prezes Fundacji Firmy Rodzinne i współwłaścicielka firmy rodzinnej z branży obróbki metali. – Tak długa perspektywa ma ogromny wpływ na sposób myślenia, ocenę ryzyka i odwagę podejmowania trudnych decyzji nie tylko dla siebie samych, ale i dla współpracowników, dostawców, klientów. Szanujmy przedsiębiorców rodzinnych, bo swoim życiem i pracą pokazują jak bardzo są zdeterminowani by przetrwać, szczególnie dzisiaj, aby utrzymać naszą gospodarkę oraz zachować przy życiu marzenia, którym tak wiele poświęcili.

-Odpowiedzialność na pokolenia to również troska o naturę i jej skończone zasoby. Fundacja Firmy Rodzinne bardzo poważnie traktuje budowanie świadomości właścicieli firm rodzinnych w temacie „zielonej odpowiedzialności”. Jesteśmy przekonane, że produkty i usługi, które powstają z poszanowaniem natury będą wybierane przez świadomego konsumenta – dodaje Eleni Tzoka Stecka z Fundacji Firmy Rodzinne.

Przedsiębiorczość to coś więcej niż biznes. Biznesów można mieć wiele, a przedsiębiorcą po prostu się jest, a wyraża się to w działaniu – takim, które pozwala zaoferować podpisaną swoim nazwiskiem wartość.

Prawdziwych przedsiębiorców, czyli takich, którzy mają odwagę by podjąć ryzyko zatrudnienia innych ludzi jako pracowników, jest bardzo niewielu. To nieco ponad 1% wszystkich Polaków. A dają pracę większości dorosłych w naszym kraju. Rodzinni przedsiębiorcy to ok. 44% z nich.

W dobie pandemii widzimy też jak przy ograniczonym ruchu lotniczym i samochodowym w szybkim tempie odradza się nasze środowisko naturalne. Decydując się na zakupy od lokalnych dostawców, z których duża część to firmy rodzinne – troszczymy się też o środowisko, a same rodzinne firmy zdaniem Polaków też są zdecydowanie bardziej skłonne do dbania o otoczenie.

Patriotyzm gospodarczy ważniejszy teraz niż kiedykolwiek

Zwolnienie z ZUS, dotacje, pożyczki, świadczenia postojowe – wszystkie elementy tarczy antykryzysowej są ważne. Natomiast na pewno nie wystarczą, by Polskie Firmy się utrzymały w dłuższym czasie. Przetrwanie przedsiębiorstw może zapewnić tylko sprzedaż ich produktów i usług. Nawet najlepszy program pomocowy nie zastąpi przychodów ze sprzedaży, a już na pewno nie na dłuższą metę.

Wszystko mija, Covid też! Ważne jest, abyśmy mieli komu sprzedawać i od kogo kupować, utrzymując funkcjonowanie naszych firm – zwraca uwagę Katarzyna Gierczak Grupińska. – Wszyscy powinni zdawać sobie sprawę, że większość przychodów ze sprzedaży jest przeznaczana na najważniejsze koszty – głównie wynagrodzenia, od których odprowadzane są podatki, z których państwo utrzymuje m.in. służbę zdrowia, przedszkola, szkoły, wypłaty emerytur dla seniorów, utrzymanie infrastruktury, opiekę społeczną, straż pożarną, budżety miast i gmin, renty osób niepełnosprawnych… można jeszcze długo wymieniać. Więc proszę sobie wyobrazić, jak wiele od przedsiębiorców zależy… i samemu zdecydować czy warto naszych przedsiębiorców wspierać…– podsumowuje szefowa Fundacji Firmy Rodzinne.

KOMUNIKAT PRASOWY

Pozostań
z nami w kontakcie

Zapisz się do newslettera!