18.09.2014 - 21.09.2014
Jesienne spotkanie FBN Poland.
Jesienne spotkanie FBN Poland odbyło się w Serocku pod Warszawą, w hotelu
Narvil, należącym do rodziny Adamkiewiczów zarządzającej Grupą Adamed.
W pięknych okolicznościach przyrody i rodzinnej atmosferze członkowie największych
firm rodzinnych w Polsce rozmawiali o gospodarce w Polsce i na świecie.
Dzień pierwszy
Pierwszy dzień spotkania był niezwykłą okazją do odwiedzenia firmy rodzinnej Adamed, która w 2009 roku została uznana za lidera biznesu branży farmaceutycznej. O jej początkach
opowiedziało małżeństwo Małgorzata i Maciej Adamkiewiczowie. Firmę Adamed prawie 30 lat temu
założył dr Marian Adamkiewicz. Zaczynał od produkcji preparatów ginekologicznych i sprzętu medycznego.
Pięć lat później wprowadził na rynek pierwszy lek – Furaginum, który szybko stał się liderem na rynku. Adamed był pierwszą firmą farmaceutyczną, która jeszcze przed wejściem Polski do Unii Europejskiej eksportowała tam leki. Był też pionierem w prowadzeniu profesjonalnego marketingu. Dzisiaj firmą zarządza drugie pokolenie. Kolejnym punktem spotkania było wystąpienie mecenasa Tomasza Wardyńskiego z Kancelarii Wardyński i Wspólnicy, która blisko współpracuje z Fundacją Firmy Rodzinne.
Podpowiadał on rodzinnym jak wpływać na prawo, jak przedstawiać propozycje zmian osobom, które z mocy urzędu czy pełnionej funkcji mają wpływ na rzeczywistość firm rodzinnych.
Dzień drugi
Spotkanie rodzin otworzyła swoim wystąpieniem Solange Olszewska, prezes FBN Poland. Był to czas na spojrzenie w przeszłość i podsumowanie kilku ostatnich działań. Solange Olszewska zwróciła uwagę na zwiększającą się z każdym rokiem i miesiącem liczbę firm należących do FBN Poland. Polski oddział jest jednym z najbardziej dynamicznych oddziałów FBN International na całym świecie. Wszyscy członkowie organizacji w równym stopniu mają wpływ na jej działanie oraz reprezentują Polskę na spotkaniach międzynarodowych. Najbliższe z nich odbędzie się już na początku października w Dubaju. Wystąpienie Solange Olszewskiej było też okazją do podsumowania panelu Firm Rodzinnych na Forum Ekonomicznym w Krynicy który został zorganizowany dzięki wsparciu Grupy Adamed. Po krótkich podsumowaniach przyszedł czas na warsztaty na temat konstytucji rodzinnej, które prowadzili goście z firmy Humanic, Karl Mayer-Rieckh (znane nam wszystkim z fantastycznego obuwia) oraz z banku rodzinnego Gutmann z Austrii. Konstytucja rodzinna reguluje zasady, którymi powinna kierować się rodzina prowadząca firmę. Warsztaty pokazały w jaki sposób w firmach rodzinnych powstaje złość i wzajemne nieporozumienia, oraz co jest ich podstawą i jak sobie z nimi radzić. Warto zaznaczyć, że Bank Gutmann to firma rodzinna działająca od 1922 roku, której klientami w ponad 80% są właściciele firm rodzinnych. Podczas warsztatów zostały zaprezentowane wyniki badań przeprowadzonych w Europie Środkowo-Wschodniej. Pozwoliły one dostrzec najważniejsze wyzwania i problemy jakie stoją przed firmami rodzinnymi z tej części Europy. Najważniejszym z nich wydaje się opanowanie „fali pokoleniowej” czyli pomyślne przeprowadzenie sukcesji. Okazuje się bowiem, że jedynie 30% przedsiębiorców udało się przekazać firmę z pierwszego pokolenia na drugie. A tylko 10% przekaże je następnemu. Bank Gutmann przy współpracy z FBN Poland przeprowadzi pierwsze badanie w chętnych firmach rodzinnych w Polsce. Jego celem jest uświadomienie przedsiębiorcom rodzinnym, że ich firmy posiadają cechy, które wyróżniają je na rynku oraz wskazanie czynników pozwalających na osiągnięcie sukcesu oraz porównanie Polski do innych krajów.Drugi dzień spotkania zakończył się wizytą w firmie Blachy Pruszyński, która jest największym polskim producentem stalowych pokryć dachów i elewacji. Spotkanie rozpoczęło się od smacznego poczęstunku i obiadu w klimacie kresowym. Rozmowy i zwiedzanie firmy zajęło gości do późnych godzin wieczornych.
Dzień trzeci
„Kultura organizacyjna jako istotny element budowania przewagi konkurencyjnej firmy OCHNIK”-
tak zatytułowane było wystąpienie Marcina Ochnika podczas ostatniego dnia spotkania FBN Poland. Firma rodzinna OCHNIK bardzo dużą wagę przywiązuje do budowania kultury organizacyjnej i zarządzania poprzez wartości. Jej właściciele są przekonani, że oba te elementy przyczyniają się nie tylko do zwiększenia zadowolenia pracowników, ale także do budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Firma OCHNIK stosuje strategię 50 na 50. Polega ona na wdrażaniu w firmie dwóch strategii: biznesowej (rynek, sprzedaż) i miękkiej (wartości,ludzie). Każda jest tak samo ważna. W latach 2010-2013 w firmie OCHNIK czterokrotnie przeprowadzono audyt kulturowy. Jest to anonimowe badanie zadowolenia pracowników z firmy. Uczestniczą w nim wszystkie osoby o stażu pracy przekraczającym 6 miesięcy. Z roku na rok OCHNIK poprawia swoje wyniki w tym badaniu. Uczestnicy spotkania FBN Poland wzięli też udział w warsztatach o zmianie, dowiadując się jak istotnie wpływa ona na nasze życie. Część oficjalną zakończył Błażej Mrugalski, lider w działaniach następnego pokolenia w FBN Poland. Przedstawił pomysły na praktyki w Polsce i zaprezentował nową stronę internetową organizacji: www.fbnpoland.pl
Organizator:
FBN Poland