27.06.2014 - 27.06.2014
Budowa i rozwój marki- profesjonalny marketing, Grupa V&P
Jak budować markę? Czy można ją wycenić? Czym w ogóle jest marka? Na te i wiele innych pytań odpowiadali właściciele i pracownicy grupy V&P podczas ostatniego spotkania mentoringowego dla firm rodzinnych. Prowadziła je prezes grupy, Katarzyna Łakińska oraz zaproszeni przez nią goście- Piotr Nowicki, Artur Tomikowski i Mateusz Cygan.
Rodzinni nie od zawsze
Vision & People to obecnie grupa pięciu firm działających w branży marketingu i sprzedaży. Pierwsza z nich powstała w 1991 roku. Jak przyznała prezes grupy, Katarzyna Łakińska, nie planowała, że jej przedsiębiorstwo będzie kiedyś rodzinne. Nie miała nawet świadomości czym jest firma rodzinna. Wpływ na to miał przede wszystkim fakt, że część udziałów firmy należało w tamtym czasie do wspólnika pani Izabeli, który w żaden sposób nie był z nią spokrewniony. Jednak później jego udziały odkupiła córka Katarzyny Łakińskiej. Uczestnicy spotkania byli bardzo ciekawi czy była ona wcześniej przygotowana do wejście do firmy, czy znała jej specyfikę. Okazało się, że Joanna odbyła wcześniej praktyki w każdym z działów. Nie był to dla niej łatwy czas, bo wydawało jej się, że jest oceniana przez pryzmat pokrewieństwa , a nie własnej pracy. Często jednak ratowała sytuację w firmie, sprawdzała się w różnych zadaniach. To dało jej pewność, że warto zaangażować się w prowadzenie firmy. Dzięki temu dzisiaj z całą pewnością można powiedzieć, że V&P to przedsiębiorstwo rodzinne.
Zachowaj DNA swojej marki
Opowiadając o historii grupy V&P, prezes Katarzyna Łakińska podzieliła się z uczestnikami wiedzą dotyczącą budowania marki. W tym temacie ma duże doświadczenie. Po ukończeniu studiów na kierunku historia sztuki, przez długi czas pracowała za granicą w różnych agencjach reklamowych. Wiedza i umiejętności, które tam zdobyła pozwoliły jej zbudować własną firmę w Polsce. Jak sama podkreślała, bardzo ważne było dla niej, by było to przedsięwzięcie efektywne, ale nigdy efekciarskie. Przekonywała wszystkich rodzinnych, że w budowaniu świadomości marki bardzo ważna jest autentyczność. Nie można bowiem proponować klientom czegoś, czego nie mamy.
Wystąpienie prezes Łakińskiej pobudziło publiczność do zadawania pytań. Jedno z najczęściej powtarzanych dotyczyło obawy przed wysokimi kosztami reklamy produktu czy usługi, która jest niezbędna w procesie budowania marki. Wg Katarzyny Łakińskiej w ogóle nie powinny istnieć takie wątpliwości. Nie chodzi bowiem o to jaki mamy budżet, ale o to jak go wykorzystamy. Padło tutaj porównanie, że z reklamą jest jak z organizacją przyjęcia. Można zaprosić znajomych do domu, poczęstować ich winem i serem i jednocześnie świetnie się bawić. Ale można również wydać wielki bankiet, na którym częstować będziemy wykwintnymi potrawami, a który będzie nudny i nie wywoła entuzjazmu zaproszonych gości.
Praktyka przede wszystkim
Bardzo ważnym punktem spotkania były wystąpienia zaproszonych przez rodzinę gości. Byli to pracownicy różnych firm należących do grupy V&P, którzy od lat działają w branży komunikacji i marketingu. Każdy odpowiada za inny obszar działań, dzięki czemu ich prezentacje były bardzo zróżnicowane.
Na pytanie czy pieniądze decydują o roli marki starał się odpowiedzieć Piotr Nowicki. Od stycznia 2013 jest szefem strategii V&P. Prowadzi również zajęcia w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu. Swoim wystąpieniem potwierdził wcześniejsze słowa Izabeli Łakińskiej, że budżet, który przeznaczamy na reklamę i promocję nie zawsze przekłada się na świadomość konsumentów o marce. Czasami trzeba mieć po prostu szczęście.
O tym, że wartość marki jest mierzalna i można ją umieścić w bilansie firmy przekonywała natomiast Artur Tomikowski, Managing Director. Z branżą komunikacji i konsultingiem związany jest od ponad 12 lat. Pracował dla takich marek jak Hochland, Avon, Era/T-mobile czy OREO.
Swoim doświadczeniem w temacie nowych mediów podzielił się z rodzinnymi Mateusz Cygan, który w grupie V&P odpowiada za planowanie i realizację działań dla klientów w mediach cyfrowych. Podpowiadał on jak kupować kampanię on-line z głową, tak by nie tracić siły i pieniędzy na niepotrzebne działania.
Organizator: